Ulrika Glaser och Åsa Sahlée. Foto: Fredrik Thunberg

Hittar nya vägar för musiken i förskolan 

Målet med Klang – musik i förskola, ett samarbete mellan förskoleförvaltningen och Malmö universitet, är att visa på möjligheter att arbeta med musik i förskolan; utifrån de olika läroplansmålen men kanske framför allt utifrån musikens egenvärde. Projektet vill också fördjupa samarbetet mellan forskning och profession. 

Den musikprofilerade förskollärarutbildningen i Malmö, som ungefär en tiondel av studenterna går, är unik i sitt slag. De blivande förskollärare som väljer inriktningen går samma utbildning som de andra, men musiken vävs in i de flesta kurser.

Projektet Klang – musik i förskolan

Genom projektet Klang vill förskoleförvaltningen och Malmö universitet bland annat hitta möjligheter för studenterna att nätverka med yrkesverksamma inom stadens förskolor. Musiken har även tidigare fått ta plats på förskoleförvaltningen genom olika förstärkningsinsatser; det har köpts in instrument och i varje pedagogiskt utvecklingsteam finns det personer med musikkompetens. Nu riktas strålkastarljuset också mot forskningen på området.

– Vi vill lyfta både musiken i förskolan och forskning kring musik, föra ut forskningsresultat och ta hand om de studenter som examineras från musikprofilen. Vissa av de före detta studenterna beskrev en ganska ensam situation ute på avdelningarna; de blev kanske placerade som den enda musikkunniga- och intresserade förskolläraren och fick bära ett jätteansvar i och med det, säger Ulrika Glaser, utvecklingssekreterare på förskoleförvaltningen och projektledare för Klang.

Åsa Sahlée, projektledare på Malmö universitet, fyller i:
– En av våra tidiga insatser var att skapa ett nätverk för de här personerna, att de ska finna styrkan i varandra.

Starkare band mellan akademi och praktik

Just att akademin knyter starkare band till praktiken och arbetar tillsammans ser projektledarna många vinster med.
– Vi har också påbörjat ett matchningsarbete där de studenter som gör sin praktik på en förskola ska få en handledare som själva är duktiga på musik. Vi ser att det händer någonting bra då, säger Ulrika Glaser.

Vid sidan om VFU:n, den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, anordnas fortbildningar där yrkesverksamma och studenter kan mötas genom sitt musikintresse. Ett av de första projekten inom Klang var Musimatik, där musik och matematik i förskolan sammanflätades, inspirerat av Skolverkets Läslyftet-material.

Musikens egenvärde

Samtidigt är det viktigt att lägga vikt vid musikens egenvärde och inte enbart se det som en ”hjälp” till andra läroplansområden. Åsa Sahlée pekar på att musik i förskolan ofta riktar sig till de äldre barnen, 3–5–åringarna, men att det borde vara självklart att även musicera med de yngsta.
– Det kan handla om att använda rytminstrument och röra sig till musik. Att använda bekanta sånger, fokusera på olika musikaliska byggstenar som tempo, dynamik och puls.
– Att skapa en miljö där musiken syns och får ta plats, att det inte ligger någon trasig trumma i något hörn utan att man värdesätter ett instrument. Att göra en inbjudande plats där man kan musicera tillsammans är också att höja musiken, säger Ulrika Glaser.

De vill lyfta fram forskaren Mona Persson Aronsson som i sin avhandling ”Förskollärare kan delta i musikaliskt lekande, men avstår: en kvalitativ studie om musikalisk emancipation” pratar om musikaliskt lekande.

– Jag tänker att vi generellt har ganska snäva begrepp kring vad musik i förskola kan vara, hur sånger ska sjungas och hur våra röster ska låta. Många tänker att musik och lek inte går ihop, vi vill att det ska “bli någonting” när vi sjunger. Mona Persson Aronsson pratar mycket om att precis som i leken där vi utforskar så kan vi utforska våra sångröster. Det kan många vuxna känna sig otrygga med, säger Åsa Sahlée.

– Vad händer närmast framöver inom ramen för Klang – musik i förskolan?

– Det händer massor! Vi har bla fått stöd av forskningledarna på Pedagogisk Inspiration att ta fram en översikt kring musiken i Malmö stads förskolor. Dessutom kommer senare i vår att anordna en fortbildning i sång och instrumentspel med de yngsta barnen. Låter detta spännande har vi en hemsida där man kan läsa mer och anmäla sig till våra fortbildningar: mau.se/klang. Just nu har vi också ett spännande samarbete med Operaverkstan. Studenter på musikprofilen får möjlighet att ta del av produktionen av en helt nyskriven opera för förskolebarn: Nalle Havsöga”, säger Åsa Sahlée.

– Att låta studenterna vara med bakom kulisserna är också ett sätt att lyfta en musikform som kanske inte är den vanligaste på förskolorna, säger Ulrika Glaser.