Felix Sjögren i Nydalaskolans bibliotek.

“Målbilden är total festivalyra” 

Tack vare medel från kulturrådet och Skapande skola blev skolbibliotekarien Felix Sjögrens “galna idé” verklighet – veckan efter sportlovet kommer att gå i litteraturens tecken på Nydalaskolan. 

Hur kan man arbeta läsfrämjande bland eleverna och samtidigt engagera vårdnadshavarna? När Felix Sjögren kikade runt insåg han att Kulturrådets bidrag absolut kunde vara aktuellt för skolan. När han nämnt sin vision om en Nydala litteraturfestival som skulle pågå under en hel vecka fick han en del skämtsamma kommentarer om att det var en galen idé, men han bestämde sig för att gå vidare med det.
– Det är inte så vanligt att man som skola söker de här bidragen, det kan vara svårt att få beviljat och många skolbibliotekarier sitter ensamma på sina skolor och har inte tid eller vågar kanske inte chansa och söka. Men det finns ju ingenting att förlora, tänker jag, säger Felix Sjögren.

Pengar från Skapande skola och Kulturrådet

Hans planer antog snart skarpare konturer och tillsammans med medel från Skapande skola möjliggjorde pengarna från Kulturrådet det ambitiösa upplägget. Under fem dagar ska hela skolan engageras under både dag och kvällstid. Det blir författarbesök, föreläsningar, utställningar och mycket annat.

– Total festivalyra är ju målbilden med mycket som händer och att det ska bli en härlig mötesplats dit vårdnadshavare ska komma och känna sig välkomna. Vi har bokat en bredd av föreläsare och författare, för att främja samtalet om läsning. Det eleverna ställer ut är allt från förskoleklassen som programmerat en saga till tvåornas rymdberättelser. De visar upp sina alster, alla ska involveras och få känna att de är en del av det här.

Felix Sjögren i skolans bibliotek. Foto: Fredrik Thunberg

Författare föreläser om läsning

Bland de gästande författarna finns Ingela Korsell, som skrivit Pax-böckerna. Till Nydala litteraturfestival kommer hon i egenskap av forskare för att prata om hur vi får barn att läsa.

Augustpristagaren Kristina Sigunsdotter deltar också, liksom  Katarina Genar och inte minst Elias Våhlund. Han har skrivit serien “Handbok för superhjältar” som blivit omåttligt populär på skolan.
– Författarna har jag bokat utifrån barnens önskemål. Jag ser vad eleverna läser och det ska vara en wow-faktor! Det är en sanslös hysteri kring Elias Våhlunds böcker här på skolan, speciellt när nu del 9 i serien kommer vilken dag som helst.

– Vad är det med de böckerna tror du som gör de så populära?

– Superhjältetemat fångar eleverna. Det börjar med att huvudpersonen är utanför och ensam, men så hittar hon en lysande handbok inne på biblioteket och får möjlighet att öva sig på superkrafter. Och så utvecklas storyn utifrån det, med skurkar hon ska stoppa och så. Det är jättespännande och otroligt härligt illustrerat.

Skolans lärare har engagerats inte minst i arbetet med elevernas utställningar. Felix Sjögren har också sett till att trycka upp autografhäften till alla elever, med bilder på alla deltagande författare.

– Intill bilderna finns det en ruta för autografer; även om en författare inte kommer till ens klass så finns det chans att träffa den vid ett bokbord.

Så långt elevernas och lärarnas engagemang, men hur fångar man vårdnadshavarnas intresse och jobbar “mot hemmen” på bästa sätt? Felix Sjögren har sedan våren 2023, då det var ett faktum att festivalen skulle bli av, använt sig av infomentor, skolans nyhetsbrev men också tryckt ett fysiskt program.
– Eleverna kommer att få ta hem det, för att visa att vi lägger stor vikt vid det här och att vi tar detta på allvar. En riktig festival, med författare även på kvällarna som barnen kommer vilja gå och titta på.

Inte så ”biblioteksvana”

Han tillägger att många av eleverna inte har någon “biblioteksvana” i övrigt.
– Många av våra elever kommer aldrig iväg till ett folkbibliotek för att delta i evenemang eller författarprat, så detta fyller ju ett syfte på det sättet.

Även om festivalpremiären ännu inte varit finns det stora planer framåt.
– Vi har sökt pengar för nästa år eftersom vi redan känt effekterna av detta, att eleverna läser mer. De är väldigt sunga på det här och det finns en positiv kultur kring det. Det här är en del av årt löpande läsfrämjande uppdrag, säger Felix Sjögren.