I sin rapport undersöker Camilla Jonasson hur icke-verbala uttryck kan bidra till språkutvecklande arbete i förskolan. Foto: Fredrik Thunberg

Ny rapportserie om skolutveckling

Nu publiceras första delen i Pedagogisk Inspirations rapportserie om forskning och skolutveckling. Det första numret tar upp en vidgad syn på språkutveckling, språkande och transspråkande genom gestaltning och rörelse.

I den första delen i rapportserien undersöker Camilla Jonasson hur icke-verbala uttryck kan bidra till språkutvecklande arbete i förskolan.

– Camilla Jonasson, vad är rapportserien Forskning och skolutveckling i samverkan? Ge en kort bakgrund och beskriv varför och hur den tagits fram?

C: Vi, vetenskapliga utvecklingsledare, har fått i uppdrag av Pedagogisk inspirations (PI) styrgrupp att starta en rapportserie för att sprida, synliggöra och samla det vi gör på PI i samverkan med förskolor, skolor och universitet rörande forskning och skolutveckling som vilar på vetenskaplig grund. Syftet med spridningen är i sin tur att främja en kollektiv kunskapsuppbyggnad och ett gemensamt kollegialt lärande över förvaltningsgränserna i arbetet med skolutveckling på vetenskaplig grund i Malmö stad.

– Vem riktar sig texterna till och hur kan de användas?

– Texterna riktar sig till medarbetare i skolor och förskolor i Malmö stad, men vi tänker att alla som är intresserade av skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning är potentiella läsare. I Malmö händer det mycket spännande och genom rapportserien vill vi bidra med vetenskapliga perspektiv och till det gemensamma kunskapsbyggandet om skola och förskola. Vi hoppas därför att texterna kan bli en inspiration till det egna utvecklingsarbetet, men att dessa även kan bidra till att fler ges möjlighet att få en inblick i praktiknära forskning och skolutveckling utifrån ett Malmöperspektiv.

– Ett av Pedagogisk inspirations (PI) uppdrag är att stärka skolverksamheternas vetenskapliga bas och förmåga att använda forskning; beskriv hur det sker genom den här rapportserien?

– Som tidigare nämnts hoppas vi att texterna i rapportserien kan bidra till kollegialt lärande och ge inspiration gällande exempelvis vetenskapliga metoder, teoretiska begrepp eller koncept som kan vara applicerbara på det egna utvecklingsarbetet eller i det dagliga arbetet ute på skolor och förskolor.

– Vad får vi läsa om i den första rapporten och kan du säga något om kommande delar?

– Det första numret tar upp en vidgad syn på språkutveckling, språkande och transspråkande genom gestaltning och rörelse. På PI har vi ett fokus på språkutveckling och språkutvecklande arbete, vilket kommer att återspeglas även i de kommande numren. Ni kommer exempelvis att kunna läsa om intressant utvecklingsarbete som berör språk och språkutveckling som yrkesspråk, professionsutveckling och högläsning från förskola till vuxenutbildning.

Läs mer: Gestaltning som transspråkande resurs

Läs rapporten här!