Pedagogpris till omtänksam och strukturerad lärare
Lärare med kultur i fokus vinner pedagogpriset
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer informationEn stor delegation ledd av förvaltningsdirektör Anneli Schwartz och gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande Juan-Tadeo Espitia avbröt det som återstod av lektionen när de klev in i bildsalen med blommor, ballong, diplom och en stor check. Klassrummet fylldes av konfetti och jubel.
– Tack så mycket! Det hade aldrig gått utan alla mina fantastiska kollegor, säger Marie Wetterstrand, sedan tittar hon ned på all konfetti på golvet och utbrister:
– Detta måste vi spara, vi kan göra ett fint kollage med det!
– Jag är så stolt! Både över Marie så klart men också över att den här skolformen uppmärksammas. Praktiskt-estetiska ämnen ligger i framkant när det gäller formativ undervisning och Marie har inspirerat andra i hur de kan jobba även i andra ämnen, säger Johan Jakobsson, rektor på Valdemarsro.
Läs allt om Malmö pedagogpris här!
Möter unika behov hos varje elev
Marie Wetterstrand engagerar sig fullt ut i sitt yrke och sina elever. Hon får alla att känna sig välkomna genom att erbjuda en variant av olika undervisningsmetoder, redskap och materiel för att möta elevens specifika behov och möjligheter.
– Hon är en jättebra lärare för hon vet precis hur hon ska hjälpa oss alla, säger eleven Sedra.
– Om någon ska vinna detta priset så är det Marie, hon är fantastisk på att fånga bredden hos eleverna, säger kollegan Tobias Svärd.
”Marie har en förmåga att anpassa undervisningen för att möta de unika behoven hos varje elev. I sin undervisning möter Marie allt ifrån elever som befinner sig på en tidig utvecklingsnivå med stora fysiska funktionsnedsättningar till eleven som nyligen blivit inskriven på den anpassade gymnasieskolan och som har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning, men hon gör det möjligt för alla”, skriver kollegan Per Ola Valastig, i sin nominering av Marie Wetterstrand till priset.
Marie Wetterstrand har även ett stort engagemang för samverkan och samarbetar gärna med stadens kulturutbud. Hon har bland annat deltagit i en samskapande process där elever och personal utforskar känselsinnet vilket möjliggör för elever med stora fysiska funktionsnedsättningar att ta del av och möta stadens kulturutbud. “Kollaborativet är även en samskapande process som kommer utmynna i en ny fullskalig scenkonstupplevelse med premiär på Inkonst i Malmö i mitten av mars.
Priset är 5000 kr till kompetensutveckling, har du några tankar på vad du skulle vilja använda dem till?
– Jag ska gå en keramikkurs för pengarna. Vi har kämpat länge för ett keramikrum och nu har vi äntligen fått det. Vi behöver bara en drejskiva, och det kommer pengarna nog inte räcka till. Men vi behöver verkligen en, säger Marie Wetterstrand.
Juryns motivering:
”Marie Wetterstrand är läraren som skapar en inkluderande undervisning och ett meningsfullt lärande för alla elever. Hon har en fantastisk förmåga att anpassa undervisningen för att möta de unika behoven hos varje elev. Marie får alla elever att utvecklas genom att erbjuda en variation av olika metoder, redskap och material. I den positiva inlärningsmiljön erbjuder Marie individuella anpassningar där hon skräddarsyr både stöd och hjälpmedel för att ge varje elev möjlighet att lyckas.
I sin profession som bildlärare ser Marie helheter i kunskapsutvecklingen och bygger broar mellan såväl ämnen som kollegor. I sitt processledaruppdrag inspirerar hon även andra att engagera sig i utvecklingen av de estetiska ämnena och delar gärna med sig av sin expertis. Marie engagerar sig även i och samarbetar med stadens kulturutbud.
Marie är en inspiration och förbild för både elever, kollegor och skolledning.”
Övriga finalister i kategori gymnasium, anpassad gymnasieskola och vuxenutbildning
Kristina Hallberg, Komvux Malmö
Mattias Andersson, Malmö Latinskola