Pedagogpris till omtänksam och strukturerad lärare
Prisad pedagog vill väcka nyfikenhet
– I motiveringen till Malmö pedagogpris (Grattis!!) står det bland annat att du entusiasmerar eleverna och gör dem nyfikna på varandras lärande. Hur når du dit?
– Tusen tusen tack! Jag försöker att variera undervisningen så mycket som jag bara kan för att få med mig alla mina elever. Jag försöker också att väva in mycket kamratrespons och framför allt så har min klass från att de gick i årskurs ett fått öva mycket på att ge varandra positiv feedback. Det kan vara efter en redovisning, högläsning av egenskriven text, dramatisering och så vidare.
Jag tror starkt på att det skapar ett fint klimat i klassrummet samt att det väcker den där nyfikenheten man eftersträvar och att även de elever som tycker att det är läskigt att prata framför klassen faktiskt vill och vågar göra detta för att de vet att det tas emot väl och att de får höra vad de gjort bra! Jag försöker också låta eleverna ha mycket grupparbeten – det skapar också en nyfikenhet på varandras lärande och kunskaper.
– Du och dina elever har skapat en tidning tillsammans med en journalist – vilka är de viktigaste lärdomarna och aha-upplevelserna från det arbetet?
– Vi är mitt i processen av att skapa en egen tidning med journalisten, skrivpedagogen och redaktionschefen Gustav Sigala Haggren. Detta är ett projekt genom Innocarnival med minibladet/reporterskolan. Projektet startades under hösten med att klassen och jag fick ett besök av Gustav, han höll i en presentation och genomgång kring arbetet som journalist och reporter. Eleverna fick ställa en massa frågor och det märktes att deras intresse väcktes.
Efter det fick vi tillgång till en lärportal där eleverna gjort en massa miniutbildningar, dessa har handlat om källor, enkäter, foton, vad en reporter behöver tänka på och ha med sig på uppdrag och så vidare. Det har varit nyttigt och kul! Eleverna har också hittills fått testa att göra egna enkäter och intervjua varandra för att förbereda sig inför att få komma ut och bland annat prata med och intervjua en koststrateg och en utredare/projektledare på miljöförvaltningen (temat för tidningen kommer att vara skolmat). Något av det viktigaste jag tar med mig från projektet och samarbetet hittills är hur häftigt det är att elever som går i årskurs tre kan få testa på ett riktigt yrke, att de kan få känna att det de gör har en påverkan och blir verkligt! Jag hoppas att mina elever kommer känna detsamma när vi är färdiga!
– Du är också involverad i att utveckla mentorskapet på skolan, berätta lite om det arbetet!
– Ja precis, det är jag tillsammans med mina två kollegor Anette Nilsson (lärare på 4-6) och Sara Svensson (lärare på 7-9). Vi fick i uppdrag av skolledningen att jobba med och tydliggöra gemensamma rutiner för mentorskapet på skolan. I detta arbete har vi tillsammans med ledningen både fått direktiv och gemensamt kommit fram till vad det är vi på vår skola behöver konkretisera kring detta. Vi har fått tid till att läsa på och utifrån det strukturera upp två olika workshops.
Just nu håller vi på att skapa en enkät som våra kollegor ska få svara på samt en tredje workshop för att fördjupa arbetet ännu mer. Förutom mentorskapet har det även handlat om frånvaro/närvaro, gemensamma rutiner för skolstarten och att skapa en vi-känsla för oss på Sorgenfri. Det har känts givande att få fördjupa mig i detta med tillsammans med två kompetenta kollegor från olika stadier, vi har olika perspektiv och det blir därför ett bra och intressant samarbete!
– Vem vill du skicka vidare till?
Ann-Louise Lindell, hon jobbar som lärare på Rörsjöskolan och jag själv hade som lärare och mentor på lågstadiet. Hon var helt fantastisk och det hade varit så spännande att höra mer från henne!
Nästa del av ”Hej kollega!” publiceras måndag 13 maj!