Gå direkt till innehållet
Kajsa Lundahl framför en mörk byggnad. Kajsa Lundahl

Publicerat:

”Att komma ut och röra sig blev en positiv upplevelse”

Med närvarorapporter genom appen Runkeeper håller specialidrottsläraren Kajsa Lundahl koll på sina basketelever under distansundervisningen. Hon har också märkt positiva effekter av idrottslektionerna.
– Nu sitter de ju inne hela dagarna och att få komma ut och röra på sig blev en positiv upplevelse för dem, säger hon.

På Malmö idrottsgymnasium har alla elever specialidrott på schemat och Kajsa Lundahl undervisar alla basketelever oavsett ålder. Eleverna har basket fyra gånger i veckan och idrott och hälsa en. Distansundervisningen med anledning av Covid-19 fungerar bra, men såklart annorlunda. Vanligtvis sker basketlektionerna i grupp – nu är det individuell träning som gäller. Något som Kajsa Lundahl själv understryker är hur viktig hennes roll som idrottsmentor har blivit:
– Jag “träffar” dem på datorn i Google Meet och Hangout och pratar med dem kontinuerligt. Nu i början har ju ingen vetat hur länge det här ska pågå, så det är viktigt att jag ger dem den information jag kan ge och stöttar dem, inte bara med specialidrotten utan kring allt annat också.

LÄS MER: Malmö Restaurangsskolas elever lagar mat på distans

Individuella utvecklingen i skolan

I basketträningen har hon kunnat fokusera på saker som hon och hennes kollegor annars inte hinner med eller kan göra på samma sätt.
– När man har en grupp på 40 elever samtidigt är det svårt att gå iväg och prata en och en, men det behöver man ju. Det är den individuella utvecklingen som gäller i skolan, säger hon.
Eleverna har i alla kurser uppgiften att planera, genomföra och utvärdera sina insatser. Utifrån det har de lagt upp sin egna träning när de inte kan ses i skolan.
– De har planerat utifrån sina mål och sin individuella utvecklingsplan som de satte i början av läsåret. Efter varje pass får de skicka in vad de gjort och så återkopplar jag, går in i deras planering online och lämnar feedback och pratar med dem på video.

LÄS MER: Den digitala studieverkstaden – att stötta på distans

Runkeeper håller koll på eleverna

För att Kajsa Lundahl ska kunna kontrollera att eleverna sköter sin undervisning har hon en obligatorisk övning vid varje träningspass: eleverna ska ut och springa och med appen Runkeeper registrera sin runda och skicka in resultatet till henne som en närvarorapport.
– Då kan jag se var de har sprungit. Det går inte att fuska, samtidigt kan jag kolla deras runda i träningssyfte för jag får ju information, sträcka och tid.
För att bryta isoleringen har vissa elever träffats för att göra löprundan tillsammans.
– De är ju lagidrottare som är vana vid det sociala, säger Kajsa Lundahl.

LÄS MER: Prov på distans stor utmaning

Basketsäsongen har nyss tagit slut. Det kan alltså finnas en liten positiv aspekt av att distansundervisningen “inträffade” den här tiden på året.
– Många av våra elever kan vara trötta mentalt och då är det lite skönt att vara själv. Det är nog olika men det måste nödvändigtvis inte vara negativt. Men för min egen del så brinner jag ju för att vara med mina elever och nu blir det inte “the real deal”.

Kunskap om idrott och fysisk aktivitet

Lektionerna i Idrott och hälsa är upplagda med teori en vecka och praktisk övning nästa.
– Även om jag körde en ganska simpel praktisk uppgift så tyckte eleverna att det var extremt skönt. När de tränar basket på morgonen så handlar det om elitfokus och att man ska utveckla tekniska färdigheter i sin idrott. Idrott och hälsa har ett helt annat syfte, det handlar om att få kunskap om idrott och fysisk aktivitet och hälsa ur ett livslångt perspektiv. Målet är att de ska må bra och förstå att det är bra för dem.

Något som Kajsa Lundahl och hennes kollegor har märkt under den här perioden är att elever som vanligtvis inte är så aktiva på lektioner tar mer kontakt och vill prata.
– Det kanske inte känner sig bekväma med att ställa en fråga i klassrummet. Nu når man ut till fler och de vill nå mig. Hur kan man skapa det i ett vanligt klassrum också? Man reflekterar över den vanliga situationen nu när man är i det här.
Den största utmaningen som lärare är att det har blivit mer planeringsarbete.
– I ett vanligt klassrum har du ditt arbete som fungerar på ett bra eller sämre sätt, men man är snabb på att ändra om. På distans blir det svårare att uppfatta hur alla elever arbetar med uppgifterna. Distansundervisning fungerar ju olika för alla men min generella uppfattning är att det fungerar väldigt bra och att de gör vad de ska göra, men det är viktigt med återkoppling till eleverna.

Sätter den här situationen käppar i hjulet för din bedömning?
– Nej, jag tycker inte det. Innan allt det här hände var då de skulle ha utvecklats dit de borde eftersom vi går efter hur säsongen ser ut. Nu har vi en uppbyggnadsfas och det är positivt att vi kan jobba mer med det och vi kan diskutera andra saker och frågor kring idrotten som blir svårare annars.

Text och foto: Camilla Landin