Gå direkt till innehållet
Kajsa Månsson står utanför Malmö idrottsgymnasium. Foto: Privat

Publicerat:

”Vill så lite frön som lärare”

Kajsa Månsson, förstelärare på Malmö idrottsgymnasium, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Malin Zetterberg.

– Varför valde du ditt nuvarande yrke?

– Jag är ett så kallat lärarbarn som vuxit upp med att båda föräldrarna var lärare. Det har inspirerat mig, vi har haft många intressanta samtal om lärare, kunskap och skola. Det har jag med mig. Det blev att jag tog den vägen också, jag kände mig hemma där. Det var lite självklart på ett sätt.

– Vad klarar du dig inte utan i ditt yrke?

– Min kreativitet, böcker, datorn. Jag är väldigt kreativ i mig själv, jag tänker att det är bra att vara kreativ som lärare; att våga tänka nytt och hitta på saker. Det är det roliga också, att få tänka nytt. Med kreativitet kommer också flexibilitet och det har varit bra under coronan.

– Vad skiljer idrottsgymnasiet från ett ”vanligt” gymnasium?

– Innehållet är detsamma, men eleverna är nog lite annorlunda. De har dubbla uppdrag och identiteter i att de dels ska klara gymnasiet samtidigt som många av dem är elitidrottare. Det ställer krav på att kunna välja, prioritera och välja bort. De är nyfikna och vill mycket, men har inte alltid tiden att fördjupa sig i extraläsning eller en lång dokumentär. De har engagemanget men inte alltid tiden. Ofta är de ganska trygga i sin identitet. Som lärare är det mitt uppdrag att så lite frön hos dem, kring olika samhällsfrågor.

LÄS MER: Här hittar du alla tidigare Skicka vidare!

– Hur arbetar du med att väcka läslust hos dina elever?

– På vår skola jobbar vi kollegialt och har en bok som hela skolan läser tillsammans. Sist läste vid Timbuktus ”En droppe midnatt”. Varje år brukar författaren till boken komma till skolan, föreläsa och hålla workshop. Jag tänker att jag måste gilla böckerna jag presenterar i klassrummet, så att de berörs och blir sugna på att läsa. Det finns en poäng med att vi läser samma bok så att vi kan diskutera i klassen och att de kan koppla det till sig själva och samhället. Vi läste ”I skuggan av San Siro”, om ett ungt fotbollsproffs som åker till Italien. Den handlar om hur man hanterar motgångar och det blev en bra diskussion om det och om identitet. Jag vill komma åt att vi tillsammans har en gemensam upplevelse.

– Vad är det roligaste med att vara lärare?

– Det är så komplext…det är roligt att jobba med kunskap i kombination med att arbeta med människor. Gymnasiet är en rolig ålder, det är givande att se hur unga människor på väg ut i vuxenlivet funderar och gör framsteg. Det händer mycket, är kreativt och man möter människor hela tiden. Som lärare kan du förnya dig hela tiden, på gott och ont. Man blir aldrig färdig, utan kan alltid förbättra och utveckla.

– Vem vill du skicka vidare till?

– Nellie Mildh som gör sitt första år som lärare på Pauliskolan.

– Hur har du det under ditt första år? Är det som du tänkt dig?

– Vad har du lärt dig under ditt första år?

– Hur gör du för att motivera eleverna att ta sig igenom så mycket tung text som i samhällskunskapen?