Porträttbild på Maria Hylta.

”Klarar mig inte utan tilltro”

Maria Hylta, gymnasielärare inom kriminalvården, svarar på "Skicka vidare"-frågorna från Lena Myhre.

Maria Hylta, gymnasielärare inom kriminalvården, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Lena Myhre.

– Varför valde du ditt nuvarande yrke?

– Jag valde att bli lärare på grund av mina ämnen (svenska, religion och filosofi). Jag läste först kurser vid Lunds universitet, och sedan det som då kallades PPU (praktisk pedagogisk utbildning) i ett år. Att jag valde att arbeta inom kriminalvården (först anstalt) var för att jag ville prova något nytt. Jag hade arbetat med distansundervisning för vuxna i flera år, och ville fortsätta med det.

– Vad klarar du dig inte utan i ditt yrke?

– Jag klarar mig inte utan tilltro och uppskattning för det jag gör – både av rektor och kollegor. Dessutom klarar jag mig inte utan en rimlig lön. Lönen säger trots allt något om vad arbetet man utför är värt.

LÄS MER/ARKIV: Alla ”Skicka vidare”

– Vad är den vanligaste missuppfattningen om ditt jobb?

– Att det är betydligt tuffare än den vanliga skolan. Det stämmer inte alls. Så klart är säkerheten hög – jag har alltid larm – men än så länge har jag aldrig behövt trycka på larmet. All undervisning på häktet är individuell, så jag hanterar inga grupper, med allt vad det innebär.

– Saknar du inte digitala verktyg?

– Om jag gör! Men på något konstigt sätt vänjer man sig. Jag hade dock uppskattat om mina elever alltid hade haft tillgång till dator – vilket de inte alltid har på häktet. Dagens unga skriver vanligtvis så dåligt för hand. Samtidigt lyfts fysiska läromedel fram, vilket jag uppskattar. Vissa av mina elever har knappt arbetat med böcker, så det blir en nyttig erfarenhet för dem.

– Vad är det roligaste med att undervisa inom kriminalvården?

– Eleverna – utan tvekan! Jag har en tredelad roll där jag fungerar som handledare för ungdomarna på häktet som har andra lärare, jag är ämneslärare för elever lokalt och jag har studerande på distans på andra häkten och anstalter. När det gäller ungdomarna på plats, känner jag att jag gör skillnad – det är ett meningsfullt arbete. När det gäller mina distansstuderande, så undervisar jag ofta på en hög nivå och utmanas som ämneslärare. På hur många andra skolor får man ha kursen Filosofi 2?!

– Vem vill du skicka vidare till?

– Jag vill skicka vidare till Erik Hallström på Linnéskolan i Malmö (högstadium). Jag väljer Erik för att han har ett så fint förhållningssätt till sina elever, och för att han på något sätt lyckas intressera sina elever för bildämnet.

– Enligt flera av dina elever lyckas du skapa ett lugn på dina lektioner – hur gör du?
– Varför valde du att bli lärare istället för att satsa på annan konstnärlig verksamhet?
– Hur är det att ha ett (till stora delar) praktiskt ämne i en skola där mycket är så teoretiskt inriktat?