Nellie Mildh.

”Hade inte klarat mig
utan post it-lappar”

Nellie Mildh, lärare i engelska och samhällskunskap, svarar på "Skicka vidare"-frågorna från Kajsa Månsson.

Nellie Mildh, lärare i engelska och samhällskunskap, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Kajsa Månsson.

– Varför valde du ditt nuvarande yrke?

– Jag valde att bli lärare efter ganska lång övervägning. Jag visste att jag ville arbeta med människor och att jag ville göra något som jag tyckte var samhällsviktigt. Jag hade också intresse för mina ämnen, engelska och samhällskunskap. Min mamma hade länge sagt att jag borde bli lärare, så det bidrog nog till att det tog lite längre tid att erkänna att det skulle passa mig… men hon hade rätt, som hon ofta har! Jag bestämde mig till slut för att testa, men det var inte förrän jag faktiskt började plugga som jag verkligen kände att jag valde yrket. Jag upptäckte att jag har ett stort intresse för pedagogik och didaktik. När jag väl började arbeta som lärare upptäckte jag även hur roligt det är i praktiken!

– Vad klarar du dig inte utan i ditt yrke?

– Positivitet och tålamod! Man måste vara optimistisk och hoppfull för att det ska bli riktigt roligt, och det är värt det när man ser elevernas utveckling. Men mer praktiskt hade jag inte klarat mig utan att-göra listor. Gärna digitala som google keep, men jag kör också ganska mycket post-it lappar. Det är mycket saker att hålla i huvudet, och att ha en post-it lapp nära till hands har varit en räddning för mig många gånger.

LÄS MER: Alla Skicka vidare hittar du här!

– Hur har du det under ditt första år som lärare? Är det som du tänkt dig? Vad har du lärt dig under året?

– Jag har det bra och det är roligt! Dock har det varit ett annorlunda år, så det är en del som var annorlunda i och med distansundervisningen. Om vi bortser från detta tycker jag det är ungefär som jag tänkt mig, men jag har också arbetat som lärare under studietiden så jag hade fått lite smakprov. Men det jag lärt mig mest är att få tiden att räcka till bättre. Jag har blivit mer effektiv och trygg i rättning och planeringar. I början av året tog båda sakerna lite för mycket av min tid. Jag gillar att planera, så det kunde gärna svälja lite för mycket av min fritid… Jag tror i allmänhet att jag blivit mer trygg och lugn, då jag mött många fler nya situationer och är bättre förberedd på hur de kan hanteras.

LÄS MER: Lärorik pandemitid för ny lärare

– Samhällskunskap är ju ett väldigt intressant ämne men samtidigt texttungt. Hur gör du för att motivera eleverna att ta sig igenom så mycket text?

– I nuläget så undervisar jag inte i samhällskunskap, så det är svårt att svara på den frågan. Jag undervisar dock i engelska, som också är texttungt (fast kanske inte på samma sätt). Dock har jag några saker som jag ofta kommer tillbaka till när vi läser längre texter. En sak är att väcka intresse för ämnet när man läser, kanske genom att koppla det till något eleverna känner till väl.

Det är också viktigt att eleverna reflekterar under tiden de läser, vilket de ibland är motvilliga till. Där brukar jag antingen arbeta med digitala verktyg som gör att eleverna måste pausa och svara på en fråga (t ex hemsidan Actively Learn) eller att de måste pausa sin läsning ett visst antal gånger när de läser och skriva ner lite tankar i ett dokument.

– Vem vill du skicka vidare till?

– Jag vill skicka vidare till min före detta klasskamrat från lärarutbildningen Lena Myhre på Munkhätteskolan. Lena är en ’force of nature’ som jag tänker tar sin nya arbetsplats med storm – men jag vill gärna höra mer om hennes upplevelser efter examen.

– Hur är det arbeta på högstadiet? Vad tycker du är den största skillnaden från gymnasieskolan?

– Vilka tips skulle du ge nya lärare som tar examen i sommar?

– Vad tycker du är det viktigaste skolor ska tänka på när nyexaminerade lärare börjar på en skola?