en programmeringsbara humanoidroboten blir för Rosalinda Estrada ett viktigt led i att underlätta för eleverna på grundsärskolan att kommunicera och träna på sociala färdigheter.

Publicerat:

Trygg lärmiljö med tecknande robot

Stödjer kommunikationen på grundsärskolan med hjälp av robot som upprepar tecken enligt Takk.

Rosalinda Estrada beskriver sig själv som en nyfiken pedagog som gärna testar digitala verktyg i undervisningen. Under sin tid som specialpedagog på Lindängeskolan hittade hon nya användningsområden för humanoidroboten – vid undervisningen av eleverna på grundsärskolan upprepar roboten tecken enligt Takk, en förkortning för Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

Den programmeringsbara humanoidroboten blir för Rosalinda Estrada ett viktigt led i att underlätta för eleverna på grundsärskolan att kommunicera och träna på sociala färdigheter.

Ökat elevinflytande

– Robotarna ger mig möjlighet att förstärka elevernas kommunikation. Att tydliggöra världen, att tydliggöra verkligheten. Mina elever kan påverka roboten. Styra den, istället för att bli styrda eller påverkade. Elevernas inflytande är en stor fördel när man jobbar med robotarna. Eleverna kan känna sig kompetenta, att de kan påverka robotarnas beteende, säger Rosalinda Estrada.

Lindängeskolan är en av pilotskolorna i DSoE (Digital Schools of Europe). Målet är att alla elever ska få en bred digital kompetens.

– Hos oss är digitalisering inte bara en ”cool grej” eller ett tillfälligt projekt, utan en del av den dagliga verksamheten, säger Rosalinda Estrada.

Text & Foto: Fredrik Thunberg

Se en längre intervju med Rosalinda Estrada i videoklippet här nere – där kan du också se roboten tecknar enligt TAKK.