Med världen som klassrum
”Vi måste vara där eleverna är”
Efter en utlandsresa kom Adriana Sturesson hem med fickorna fyllda av biljetter och kvitton från olika museer och kända platser. Då föddes en tanke om att låta elever göra samma resa, under sina lektioner i spanska hemma i Sverige. Kanske kunde biljetterna och kvittona användas som ledtrådar och göra eleverna till detektiver? Hennes resursmaterial Orientering i Madrid, har ett liknande upplägg och låter eleverna lösa och svara på frågor med hjälp av att röra sig i google maps street view. Genom orientering kan eleverna till exempel besöka kända plaster och byggnader och söka information samtidigt som de till exempel tränar på prepositioner.
Projektbaserat lärande
När pandemin slog till 2020 och gymnasieskolor fick ställa om till distansundervisning kände Adriana Sturesson att hon ville stötta sina kollegor runt om i staden.
– Jag vet att många lärare fick panik, eftersom de kände sig osäkra på alla digitala verktyg eller kanske saknade digitala läromedel. Så min första tanke var, här sitter jag med 20 års erfarenhet av ledarskap och arbete. Jag har arbetat med Google drive väldigt länge, så jag hade sparat väldigt mycket material. Nu får jag dela med mig, säger Adriana Sturesson.
Hennes resursmaterial på Malmö Delar inriktar sig på spanska för grundskola och gymnasium med fokus på längre projekt, som även skulle kunna användas för vikarier som behöver täcka upp några veckor. Just projekt är något som ligger henne varmt om hjärtat eftersom hon har en avhandling i projektbaserat lärande i språkundervisning från Universidad Panamericana i Mexico city.
– Om det är något jag är expert på så är det att skapa projekt för att lära sig språk. Jag blev intresserad av projektbaserat lärande redan när jag läste pedagogik, sedan när jag fick mitt första lärarjobb började jag arbeta med det. Jag insåg då att eleverna verkligen gillade metoden. Dock har det aldrig varit det enda metoden som jag använder, jag föredrar alltid att använda läromedel, säger hon.
Vad kan vi vinna på att arbeta med projektbaserat lärande?
– Projektbaserat lärande utgår utifrån autentiskt material och elevernas intresse, det skapar en bro mellan mål, syftet och lärandet. Det är en av många metoder, men just den här metoden, utifrån min erfarenhet i moderna språk, hjälper eleverna att behålla motivationen för ämnet som fortfarande kan väljas bort. Därför är det viktigt att engagera eleverna i arbetet och skapa en bro till egna intressen.
Hon gör research om zombies
Sedan sex år tillbaka är hon representant i spanska i språklärarnas riksförbund riksstyrelse. Eftersom hon ville få möjlighet att undervisa i pedagogik arbetar hon numera på komvux på barn- och fritid. Men engagemanget för språk finns fortfarande kvar och för några år sedan grundade hon Torneo de música, vilket är ett nationellt projekt med lärare i 35 olika svenska städer.
– Det är som melodifestivalen på spanska där eleverna får rösta fram en vinnande låt. De får totalt ta del av 16 olika låtar och lösa olika uppgifter kopplade till musiken under några veckor. Jag vet att det är väldigt motiverande för elever att få arbeta med musik. I år har 3000 elever deltagit. Konceptet har även spridit sig till tysklärarna som har ”Der Superhit” och jag vet att det även finns planer på att starta ett alternativ på franska, säger Adriana Sturesson.
Adriana Sturesson trycker på vikten av att jobba så mycket som möjligt med teman som ligger nära eleverna. Det innebär att hon själv behöver göra research om allt ifrån zombies till vilka låtar som toppar listorna i till exempel latinamerikanska länder och USA.
– Vi måste vara där eleverna är, till exempel på de sociala plattformarna. Det handlar om att bygga broar till eleverna. För att ta fram autentiskt material så är mitt tips att våga fråga eleverna vad de är intresserade av. Vilka tv-serier kollar de på? Vilka böcker läser de? Sedan får man självklart göra avvägningar kring vad som är lämpligt eller inte i ett klassrum, alla tv-serier är kanske inte det, säger hon.
Digitala och internationella samarbeten
Under sina många år som spansklärare har Adriana Sturesson även med stor framgång hunnit driva flera eTwinningprojekt. År 2018 fick hon två utmärkelser för ett IKT-projekt och 2020 fick hon svenska eTwinningspriset av Universitets- och högskolerådet. Med utgångspunkt från sin avhandling i projektbaserat lärande i språkundervisning fick hennes dåvarande sjätteklassare designa en djurpark tillsammans med elever i samma ålder från Spanien, Italien och Frankrike. Målet med projektet Diseña un zoológico var att motivera elever att praktisera sina första spanskakunskaper i ett gemensamt tema, det vill säga en fiktiv djurpark som skulle ligga i ett spansktalande land.
– Jag vill verkligen uppmuntra andra till att ha internationella samarbeten och att överlag rikta blicken mot vad som görs av lärare i andra delar världen. Jag inspireras till exempel själv av en spansklärare i USA som kallar sig Señor Ashby. I USA finns nämligen ett musikprojekt som heter March Music Madness, där elever får lyssna och rösta på spanska låtar. Det var också det som inspirerade mig till att grunda Torneo de música, säger hon.
Det råder ingen tvekan om att spanskan är en stor del av Adriana Sturessons liv. I samband med att hon flyttade till Sverige kom den att bli ännu viktigare för henne.
– Spanskan är mitt modersmål, det är mitt allt. Jag flyttade från Mexico City till lilla Trelleborg. Jag tror språket börjar betyda ännu mer när man flyttar till ett nytt land. I Trelleborg fanns inte många spansktalande. När mitt flygplan landade i Sverige väntade min blivande man utanför flygplatsen. Jag var så fokuserad på att ta mig ur flygplatsen att jag glömde ta med mig min resväska. Men det spelade ingen roll, för jag hade med mig det viktigaste ändå, mitt språk, säger Adriana Sturesson och ler.