Illustration: Kristian Ingers

World’s Children’s Prize – ”Barnens Nobelpris”

Ett sätt att motivera eleverna och en chans att nå bortom klassrummets gränser. Ja, arbetet med projektet World's Children's Prize inspirerar både pedagoger och elever på Möllevångsskolan i Malmö.
World’s Children’s Prize – årets pristagare är Malala Yousafzai. Högst upp till höger i kollaget syns Nora Ali och Josefine Johansson innan de gav sig i väg till prisutdelningen på Gripsholms slott. Längst ned till höger syns de fyra eleverna som valdes ut från Möllevångsskolan för att var med under prisutdelningen och den högtidliga middagen.

Det är tisdagen den 28 oktober och resten av Malmös skolelever har höstlov. Men i rådhusets pampiga sal har ett tiotal elever från årskurs sju till nio på Möllevångsskolan och pedagogerna Mélanie Piedoie och Cissi Andersson samlats. Om några minuter är det dags för eleverna att inför politiker, journalister och föräldrar tillkännage på en egen presskonferens vem som vinner årets World´s Children´s Prize, WCP, och Cissi Andersson ger eleverna instruktioner när de övar sina muntliga framträdanden.

– Tala tydligt och inte för snabbt, säger Cissi till en av eleverna innan de sätter igång.

Malala Yousafzai, som gjort sig känd för sin kamp för flickors rätt till skolgång.

Årets barnhjälte

Under hela hösten har Cissi Andersson tillsammans med Cecilia Larsson-Ståhl som båda är lärare i svenska arbetat med eleverna som går i årskurs sju på Möllevångsskolan med temat årets barnhjälte. Tre personer är nominerade till priset och under höstens svensklektioner har de läst om pristagarna och om barns rättigheter och barnkonventionen. De har använt WCP:s tidning Globe som utgångspunkt som är en tidning med reportage och med texter som har en mer berättande karaktär.

Lässtrategier

– Vi arbetar hela tiden med lässtrategier och tränar på att sammanfatta och diskutera. Vi tränar på att se både helheter och detaljer i texterna och diskuterar de i grupper, berättare Cissi Andersson.

Eleverna intervjuas av P4 Malmöhus inför presskonferensen där vinnaren skulle avslöjas.[/caption] Arbetet i klassrummet fortsätter sedan med att eleverna får göra en muntlig redovisning kring en person eller organisation som arbetar för barns rättigheter. I år presenterade eleverna bland annat organisationerna BRIs och Min Stora Dag. Sedan skriver de artiklar, krönikor och berättelser utifrån temat.

– Vi kopplar allt till kunskapskraven i svenska. Vi kan inom svenskundervisningen kan bestämma ganska mycket vilket innehåll vi ska fylla våra lektioner med utifrån kraven att vi ska läsa, skriva och prata. Då är det kul att kunna hitta ett sådant här ämne som eleverna tycker är roligt. Det här är ett ämne som engagerar eleverna och då blir det lättare att jobba med dem, säger Cissi Andersson.

Barnen berättar

Tillbaka till rådhuset i Malmö, för när alla som ska vara med under presskonferensen samlats i den stora salen börjar eleverna en efter en att berätta om priset och om barnkonventionen. Med lite nervositet och mycket engagemang berättar de om barn som inte får gå i skolan och om barn vars rättigheter inte tas om hand. Sist ut är Nora Ali och det är också hon som ska avslöja vem miljontals barn världen över röstat fram till årets pristagare.
– Vi barn har röstat fram Malala, säger hon efter att ha öppnat kuvertet där namnet på vinnaren stod skrivet.
WCP kallas ibland för Barnens Nobelpris och i år vann alltså årets fredspristagare Malala Yousafzai från Pakistan som gjort sig känd för sin kamp för flickors rätt till skolgång.

Slott i park med staty.
Här på Gripsholms slott i Mariefred hölls prisceremonin och middagen för att fira att Malala vunnit World´s Children´s Prize 2014.

Prisutdelning på Gripsholms slott

Dagen efter presskonferensen som genererade artiklar i flera tidningar och inslag i Sveriges Radio Malmöhus åkte Nora Ali och tre andra klasskompisar tillsammans med pedagogerna till Mariefred för att vara med på den högtidliga prisutdelningen på Gripsholms slott. De fyra eleverna som åkte valdes ut efter att ha fått skriva en skriftlig ansökan.

– Då fick de träna på att skriva en sådan text också, så själva ansökan blev i sig en pedagogisk uppgift för dem. De vi valde ut i år var de som bäst kunde koppla sitt deltagande till vad det skulle ge dem själva. Visa av dem kommer från länder där tjejer inte får gå i skolan, säger Cissi Andersson.

I Mariefred fick eleverna lyssna på Malala som kommit för att ta emot priset ur drottning Silvias hand och de fick sitta i samma sal som både kungligheter, barnrättskämpar och kändisar.

Minne för livet

För Nora Ali är besöket i Mariefred och arbetet med WCP ett minne för livet

– Det här arbetet som vi gjort i skolan har lärt mig att uppskatta saker i mitt liv mer och vara tacksam för det jag har. Det har öppnat mina ögon för att alla inte har det lika bra som vi och lektionerna blev roligare. Det blev lättare att lyssna och alla ville bara höra mer, säger Nora Ali.

Text: Kajsa Sigvardsson
Foto: Kajsa Sigvardsson & Nora Ali
Foto på Malala Yousafzai: Russell Watkins/Department for International Development. Available free under the terms of Crown Copyright/Open Government License/Creative Commons – Attribution.