Adjö till mofflorna

Barn sitter i cirkel på golvet.

I torsdags var det dags att knyta ihop säcken och sammanfatta de senaste veckornas miljötema ”Bland mofflor och småkryp”.
Material ligger i mitten av cirkel av elever.

Vi hade ett sista uppdrag kvar, nämligen att göra oss av med alla sopor vi sorterat.

Barn sitter i cirkel på golvet.

Vi la allt material på mattan, repeterade och sorterade.

Anteckningar på whiteboard.

Dokumentation på tavlan. Vi samlade ihop allt material i påsar och promenerade iväg till återvinningen.

Barn leker i klätterställning.

Vilken tur att det fanns en lekplats på vägen hem.

Barn håller i händerna och står i cirkel i park. Barn står i cirkel och håller händerna på skolgården.

Frukt och lek.

Fyra plastglas.

Fröknar behöver kaffe på förmiddagen. Idag blev det på termos.

Rosenskära.

Tänk så mycket fint det finns i närområdet.

Lövkrona.

I fredags skulle vi sammanfatta våra kunskaper i förhållande till kunskapskraven.

  • ge exempel på olika material och hur de ska sorteras
  • varför ska vi sortera?
  • vilken roll har daggmaskar och gråsuggor i naturen?

Text på papper.

Text på papper.

Vi samlades i språkgrupperna och utgick ifrån fem rubriker. Vi reflekterade och skapade en text tillsammans och blev därmed väl förberedda för nästa pass.

Anteckningar på whiteboard.

Rubrikerna på tavlan. Bildstöd. Nu skulle var och en skriva ner sina reflektioner i ”Min bok”.

Elev skriver i texthäfte.

Alla satte igång direkt.
Text på papper.

Det är en utmaning att skriva ner sina kunskaper när man går i tvåan. Vi tränar!

Text på papper.

Några barn skriver helt på egen hand.

Text på papper.

Andra behöver lite stöd på vägen. Då kan fröken vara sekreterare. Det är viktigt att allas kunskaper får komma ut.

Text på papper.

Här var fröken sekreterare hela tiden. Elevens kloka tankar skrevs ner.

Text på papper.

Vi är så stolta över våra rosenknoppar.

Rosa ros.

Text och bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson och Belma Kudin.