Skolverkets Läslistor
Alla hjärtans dag hos ettorna
Måste bara dela med oss av dagens glad-aktivitet hos ettorna på Rosengårdsskolan. Det är Alla Hjärtans Dag imorgon. Vi ville använda oss av det i en jag-stärkande övning. Andra syften med aktiviteten var att träna på att lyssna på instruktioner och att följa instruktioner.
Förberedelser hemma för oss pedagoger: Skriva ett hjärta med en positiv kommentar till varje elev.
Dukat för dagens övningar.
Alla fick välja ett sugarpaper som de skulle vika på mitten. Att skriva sitt namn på framsidan var ganska lätt.
Varje instruktion upprepades flera gånger och kombinerades med praktisk förevisning.
Vi fyllde i namnen med tuschpennor.
Sedan fick alla välja två små pappersark i annan färg än kortet.
Vi ritade två hjärtan (inte lätt) som vi klippte ut (inte alldeles lätt).
Vi klistrade in de två hjärtana i kortet.
Sedan började det riktigt svåra (för oss lärare). Enligt en mycket avancerad förplanering skulle barnen nu byta kort med varandra. Uppgiften var att skriva en positiv kommentar i en kompis kort. Vi pratade om vad vi kunde skriva och förslagen haglade. Vi skrev några meningsstarter på tavlan. ”Du är…” och ”Du har…” och Du kan… ”.
Sedan bytte korten plats och det var dags att skriva i kort nummer 2.
Jag älskar dig!
Nu var korten klara och vi kunde gå på lunch.
På lunchrasten fick vi lärare bråttom. Vi pyntade barnens kort med guld- och silverstjärnor…
… och klistrade fast våra hjärtan på baksidan av korten.
Superfina framsidor…
… ännu finare baksidor.
Det var lite svettigt vid tillverkningen men belöningen kom i slutet av dagen. Vi släckte ner, tände ljus och samlades i ringen. Vi satte fram en stol i ringen. Ett barn i taget fick sitta när när vi lärare läste upp hans/hennes kort. Det var underbart att se glädjen som lyste i ögonen hos det barn som satt på stolen. Även den som skrivit den aktuella kommentaren var stolt och glad. Härliga ögonblick!
Text och bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson