Äntligen ett stödmaterial för behovsbedömning i sva

Nu finns stödmaterialet Sva-luppen tillgängligt för Malmös alla grundskolor. Det är ett stödmaterial för att avgöra vilka elever som ska få undervisning enligt kursplanen i svenska som andraspråk och bygger på att undervisande lärare observerar olika andraspråksdrag i sin undervisning och sedan gör en sammantagen bedömning av elevens framtida undervisningsbehov.

Ett nytt stödmaterial för behovsbedömning

Sedan några veckor tillbaka finns stödmaterialet Sva-luppen på Komin. Det är ett stödmaterial för behovsbedömning som är framtaget av projektgruppen för Grundskoleförvaltningens utvecklande åtagande i svenska som andraspråk som pågår just nu.

Syftet med Sva-luppen är att underlätta arbetet med behovsbedömningar samt bidra till att dessa blir mer likvärdiga och kvalitativa. I det undersökande åtagandet i sva som pågick under 2021 såg vi att behovsbedömningar inte alltid är rättssäkra då de görs på väldigt olika sätt och med varierande kvalitet.

Stödmaterialet Sva-luppen

Observationsprotokoll med andraspråksdrag

Materialet består av ett observationsprotokoll som synliggör vilka delar av andraspråksutvecklingen som ska tas hänsyn till vid beslut om eventuell sva-undervisning. Observationsprotokollet bygger på flera av de andraspråksdrag som lyfts fram i Skolverkets kommentarmaterial till svenska som andraspråk.

Observationsprotokoll från Sva-luppen med andraspråksdrag att observera, bland annat begränsningar gällande precision och djup i ordförrådet, nybildning, omformulering och avvikande ordkombinationer, avvikande och/eller utebliven användning av bestämd form och pluraländelser på substantiv, obestämd och bestämd artikel samt avvikande användning av genus.

Dessa andraspråksdrag kan observeras inom ramen för vår ordinarie undervisning. Vi behöver alltså inte genomföra speciella tester, kartläggningar eller liknande för att samla in underlag, utan vi utgår ifrån allt det vi redan gör med våra elever, som exempelvis olika kartläggnings- och bedömningsunderlag, material från lektioner, samtal på och utanför lektionerna och nationella prov. Utifrån observationer av dessa andraspråksdrag görs sedan en sammantagen bedömning utifrån hur ofta och i vilka sammanhang vi ser dem. Den sammantagna bedömningen lämnas sedan till rektor för beslut om huruvida eleven ska få undervisning enligt kursplanen i svenska eller svenska som andraspråk.

Två pilar illustrerar skillnader mellan ämnena svenska och svenska som andraspråk.
Svenskämnena har samma mål men olika vägar dit.

Två svenskämnen med olika syften

De två svenskämnena har flera gemensamma nämnare men också många saker som skiljer dem åt. Undervisningen i svenska syftar till att vidareutveckla ett språk där eleven under tiden före skolstart har utvecklat en bas i svenska språket, bestående av bland annat uttal och prosodi, grundläggande grammatiska strukturer och ett vardagligt ordförråd. Ämnet svenska som andraspråk ska utveckla det svenska språket hos elever som helt eller delvis saknar den här basen på svenska. Undervisningen måste därför fokusera på både bas och utbyggnad av språket parallellt.

Figur visar hur stor del av språket som består av bas respektive utbyggnad.
Språkutveckling består av bas och utbyggnad. Utbyggnad: skriftspråk, komplexa textstrukturer, ämnesspecifikt ordförråd, anpassning av språket, skolspråk. Bas: språkets ljudsystem, grundläggande grammatik, grundläggande ordförråd, samtalsstrukturer och vardagsspråk.

Materialet Sva-luppen hittar du på Komin och på Malmö delar. Om du inte deltog i de fortbildningsinsatser som pågick under början av höstterminen kan du ta del av dessa här: Sva på Öppet forum för rektorer och Lärarträff 1.