
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
“Symbolerna, bland annat i form av en aubergine eller en squash med droppar efteråt, har inte heller de en klar och tydlig sexuell inriktning”, skrev tingsrätten som samtidigt konstaterade att mannens förklaringar till meddelandena framstod som “rimliga”. Han friades därför.
I ett uppmärksammat fall friades en 35-årig lärare från sexuellt ofredande efter att ha chattat och skickat emojis till en 13-åring. Åklagaren menade att emojisarna han skickade till flickan innehåll tydliga sexuella anspelningar men tingsrätten valde dock ändå att fria mannen. Läs gärna mer om det intressanta rättsfallet på Dagens Juridik.
Varför inte ta och diskutera vad era elever anser? Hade dom sett sammansättningen av dessa två emojis som något sexuellt? Vad anser de om fallet? Har tingsrätten fattat rätt beslut? Auberginen används, åtminstone i USA och Kanada, som en symbol för det manliga könet och denna tolkning är så spridd att Instagram tog bort möjligheten att söka efter just den symbolen när de införde emojisök. Vill man läsa mer om fenomenet så rekommenderas Knowyourmeme och First We Feast.
I den reviderade läroplanen i svenska har emojis dykt upp som ett nytt centralt innehåll:
Detta rättsfall passar som hand och handske in kring innehållet och borde ju också kunna öppna upp kring ett vidare arbete kring symboler och emojis betydelse i och för språk.
Jag har samlat några korta uppslag hur man kan ta sig an detta på vår sajt kring läroplansförändringarna:
Jurdikpodden (från 21:45-34:00) pratar Tove Lindgren och Mårten Schultz om fenomenet utifrån ett juridiskt perspektiv där aubergin-emojin benämns som en metaforisk dick-pick. Det israeliska rättsfallet de pratar om finns genomgånget ur ett juridiskt perspektiv här. Emojis fick där en betydelse för domslutet. Om eleverna hade försökt sälja något och fått en tumme upp eller en grön bock-emoji som svar, hade de då tyckt att avtalet var fullbordat? Hade man tackat ja till att sälja eller köpa något då?
På frågan om emojis kan ha påverkan i brottsfall diskuterar de att det domstolar gör som konfliktlösande organ är att tolka vad parterna har menat då emojis har ett kommunikativt innehåll. De tar upp exemplet emojihuvud och en pistol riktad mot den. Skulle det kunna vara olaga hot? De diskuterar också om det finns en generationell skillnad hur man läser emojis, en 65-årig lagman tolkar det kanske annorlunda än en 20-åring. Vad tror eleverna?
Wall Street Journal-artikeln de pratar om:
Lawyers Faced With Emojis and Emoticons Are All ¯\_(ツ)_/¯
Mer läsning om emojis och juridik:
2015 infördes det emojis med olika hudtoner för att kunna representera fler grupper av människor i samhället, läs gärna The problem with emoji skin tones that no one talks about för intressanta aspekter kring emojis, hudton och representation.
Min före detta kollega Ulrica Linde var förresten med på spånandet av uppslag kring detta, jag glömde nämna henne i en tidigare variant av inlägget. Ursäkta!
Denna text har tidigare publicerats på Pedagog Trelleborg av angiven författare och materialet är licensierad under Creative Commons om inte annat anges.