Att beskriva personer

alt=””
Dagens målmoln! Vad kunde det betyda då? Ingen hade en aning. Ok, då gör vi så här: Hur ser mattan ut? Låtsas att jag inte kan se den och berätta för mig hur den ser ut. Då kom det igång.


Text på tavla.

”Den är orange och hårig.”

”Den har runda prickor.”

”Prickar heter det!”

”Vita pickar.”

”Den har vita cirklar som är olika stora.”

”Den är rak på sidorna.”

”Den är en rektangel!”

Perfekt! Bra start. När vi analyserade våra sexors resultat på de Nationella proven i svenska, här på Rosengårdsskolan, såg vi att vi behöver träna våra elever mer på att skriva narrativa texter och på att göra gestaltande beskrivningar. Vi började alltså nu med ettorna.

Barn står framför en bänk.

Att beskriva en person är bland annat att berätta hur han/hon ser ut. Vi började med det eftersom det är lättast. Vi startade med att träna på att beskriva vår klasskompis.

 

 

 

Tecknad kvinna med blommor i håret.

Sedan lyssnade vi till personbeskrivningar i de sagor vi arbetat med. Snövits beskrivning är välbekant för många. Hy vit som snö, läppar röda som blod, hår svart som ebenholts. Vi fick även lyssna till hur trollen i ”Pojken och äventyret” beskrivs.

 

Barn pratar på golvet.

Sedan kom dagens uppdrag. Att föreställa sig hur en trollkarl kunde se ut. I ett annat klassrum var uppgiften att beskriva ett troll. Den tredje gruppen beskrev en drake. Vi pratade i smågrupper och fantiserade tillsammans.

Pedagog sitter och pratar med barn på golvet.

På detta sätt fick alla en chans att prata.

Barn sitter på matta.

”Så här lång näsa.”

Projicerad text.

 

Sedan samlades vi och hjälptes åt att skriva ner vår personbeskrivning. Alla ville vara med och beskriva den hemska trollkarlen. Med stödfrågor från oss pedagoger utvecklades texten. När texten var klar ville någon komma fram och peka ut alla ”och”. På eget bevåg. Lärarlycka!

Vid nästa pass hade de gemensamt skapade personbeskrivningarna bytt rum.

Trollets olika kroppsdelar ritade på en whiteboard.

En grupp fick texten om Trollet Snällvin. Vi läste personbeskrivningen tillsammans och pratade om hur han såg ut. Fröken ritade lite kom-ihåg-bilder på tavlan.

Hand tecknar ett troll.

Sedan var det dags att rita Snällvin utifrån personbeskrivningen.

Två barn ritar.

Vi fick läsa texten flera gånger så att vi verkligen ritade som det stod i beskrivningen.

Ett barn tecknar ett troll. Ett barn tecknar ett troll. Ett barn tecknar ett troll.

Ändå fick trollen olika personligheter.

Teckning av ett troll.

Glada, snälla troll.

Teckning av ett troll.

En rolig uppgift.

Teckning av ett troll. Teckning av ett troll.

 

En svans att plocka stenar med.

Teckning av en drake.

En annan fick i uppdrag att rita draken. Att rita en drake är inte lätt.

Teckning av en drake.

Därför gjorde vi en övningsdrake för att träna.

 

 

Barn ritar på golvet.

Sedan gällde det. Vi ritade även drake två tillsammans, streck för streck.

Barn ritar på golvet.

Dags för färgläggning.

Teckning av en drake.

Alla drakar blev superfina.

Barn håller upp teckning av en drake.Stolt och nöjd!
Barn ritar en drake.

Nu har vi bekantat oss med personbeskrivningar. Nästa gång vi stöter på det vet vi vad det är.