Nytt på Malmö delar
Att beskriva personer
”Den är orange och hårig.”
”Den har runda prickor.”
”Prickar heter det!”
”Vita pickar.”
”Den har vita cirklar som är olika stora.”
”Den är rak på sidorna.”
”Den är en rektangel!”
Perfekt! Bra start. När vi analyserade våra sexors resultat på de Nationella proven i svenska, här på Rosengårdsskolan, såg vi att vi behöver träna våra elever mer på att skriva narrativa texter och på att göra gestaltande beskrivningar. Vi började alltså nu med ettorna.
Att beskriva en person är bland annat att berätta hur han/hon ser ut. Vi började med det eftersom det är lättast. Vi startade med att träna på att beskriva vår klasskompis.
Sedan lyssnade vi till personbeskrivningar i de sagor vi arbetat med. Snövits beskrivning är välbekant för många. Hy vit som snö, läppar röda som blod, hår svart som ebenholts. Vi fick även lyssna till hur trollen i ”Pojken och äventyret” beskrivs.
Sedan kom dagens uppdrag. Att föreställa sig hur en trollkarl kunde se ut. I ett annat klassrum var uppgiften att beskriva ett troll. Den tredje gruppen beskrev en drake. Vi pratade i smågrupper och fantiserade tillsammans.
På detta sätt fick alla en chans att prata.
”Så här lång näsa.”
Sedan samlades vi och hjälptes åt att skriva ner vår personbeskrivning. Alla ville vara med och beskriva den hemska trollkarlen. Med stödfrågor från oss pedagoger utvecklades texten. När texten var klar ville någon komma fram och peka ut alla ”och”. På eget bevåg. Lärarlycka!
Vid nästa pass hade de gemensamt skapade personbeskrivningarna bytt rum.
En grupp fick texten om Trollet Snällvin. Vi läste personbeskrivningen tillsammans och pratade om hur han såg ut. Fröken ritade lite kom-ihåg-bilder på tavlan.
Sedan var det dags att rita Snällvin utifrån personbeskrivningen.
Vi fick läsa texten flera gånger så att vi verkligen ritade som det stod i beskrivningen.
Ändå fick trollen olika personligheter.
Glada, snälla troll.
En rolig uppgift.
En svans att plocka stenar med.
En annan fick i uppdrag att rita draken. Att rita en drake är inte lätt.
Därför gjorde vi en övningsdrake för att träna.
Sedan gällde det. Vi ritade även drake två tillsammans, streck för streck.
Dags för färgläggning.
Alla drakar blev superfina.
Nu har vi bekantat oss med personbeskrivningar. Nästa gång vi stöter på det vet vi vad det är.