AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Att ”prata matematik” med QR-koder
Genom att kombinera användandet av digitala verktyg, matematik och språk kommer barnen att på ett tidigt stadium bli vana och bekväma med att ”prata matematik”. Matematik är så mycket mer än att räkna och det är vi vuxna som träffar barnen som ska se till att de utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för sina egna uppfattningar.
Du kan på ett enkelt sätt göra en tipsrunda på gården, i närområdet eller inomhus med hjälp av QR-koder. Låt barnen scanna av QR-koden och utföra uppdraget. För att sedan samlas tillsammans, prata och reflektera kring det ni upptäckt.
Här finns tre olika QR-koder och förslag på hur du kan använda dem. Samtalen med barnen kommer bli givande för er alla.
- Hitta en lång och en kort pinne.
- Lägg din långa pinne och din korta pinne på en enfärgad duk.
- Ha en samling kring duken. Prata om vilken pinne som är längst respektive kortast. Storleksordna dem tillsammans. När ni är klara med pinnarna kan ni testa att storleksordna barnen. Låt dem ställa sig på ett led och be en eller två barn att tillsammans ordna dem från kortast till längst eller tvärtom. Ni kan också låta barnen storleksordna personalen.
- Hitta en stor och en liten sten.
- Lägg din stora sten och din lilla sten på en enfärgad duk.
- Ha en samling kring duken. Prata om vilken sten som är störst respektive minst. Storleksordna dem tillsammans. Här kan ni också prata om vikt. Låt barnen hålla i stenarna och uppskatta vilken som är tyngst respektive lättast.
- Tio långa steg.
- Prata om hur långt ett långt steg är. Låt barnen visa för varandra och prata till exempel om varför ditt steg är längre än mitt.
Till QR koderna har jag använt mig av Appen ”Sockpuppets” för att spela in ljudet. Därefter har jag publicerat klippet på Youtube. Därifrån har jag kopierat URL adressen och klistrat in den i QR Code Generator för att tillverka en QR kod.
Är du och dina kollegor nyfikna på mer om QR-koder får ni gärna höra av er, carina.bognas@malmo.se
Text: Carina Bognäs