
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
På avslutningen presenterade varje deltagare ett arbete, med fokus på matematik, som genomförts på den egna förskolan. Det kunde till exempel vara ett temaarbete där pedagogen genom att sätta på sig sina ”matteglasögon” kunde lyfta matematiken och synliggöra den för barnen.
Under drygt ett år har deltagarna, tillsammans med handledare från Pedagogisk Inspiration Malmö, träffats 15 gånger. Varje träff har varit två och en halv timme. Syftet med kompetensutvecklingen var att stärka och utveckla kvaliteten i verksamheten. Den är verksamhetsnära och bygger på kollegialt lärande. Till varje träff har deltagarna haft olika uppgifter, till exempel att se filmer, läsa texter, planera och genomföra aktiviteter i sin verksamhet, dokumentera samt reflektera utifrån olika frågeställningar. På träffarna har deltagarna sedan diskuterat genomförda aktiviteter och didaktiska frågor, lyft problem och svårigheter samt gett och fått återkoppling från sina kollegor. Ett kollegialt lärande i samspel med pedagogisk dokumentation för att synliggöra matematiken!
Matematiklyftet bygger på Alan Bishops sex kulturhistoriskt grundade aktiviteter som på olika sätt anknyter till hur matematik skapas och används och som är ett stöd till innehållet i förskolans läroplan. De sex matematiska aktiviteterna är leka, förklara, lokalisera, konstruera/designa, mäta och räkna.
Som stöd för fortbildningen finns ett webbaserat material för förskola som är tillgängligt på Lärportalen för matematik (Skolverkets webbplats).
Några tankar från deltagarna:
Hur påverkar kursen ditt fortsatta arbete? Hur kommer det att synas i ditt arbete med barnen?
Text och bild: Elisabeth Pettersson