AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Barn har rätt
Vi startade veckans tema med att återknyta till FN-dagen. För några veckor sedan samtalade vi om vad ett barn är och vad ett barn behöver. Vi ville jämföra våra tankar med de rättigheter för barn, som faktiskt finns på riktigt.
UR har en massa bra filmer. ”Evas superkoll” – en pedagogisk film om Barnkonventionen. Eva lyfter fram några av de rättigheter som kanske står våra barn närmast. Hon visar och förklarar.
Vi gick igenom kunskapskravet och fortsatte vårt samtal i ringen. Vilka rättigheter hade kommit upp i filmen?
Vi kan omöjligt lära oss alla 54 artiklar som står i Barnkonventionen. Därför hade vi plockat fram 10 stycken som vi skulle titta lite närmare på.
I par fick barnen göra skyltar. En artikel på varje skylt samt illustration. Exempelmodell på tavlan.
Lektionsmålet – samarbete.
Texten skulle först skrivas av från färdigtryckta skyltar, som fröken plockade in efter hand. Illustrationen skulle sen diskuteras fram och skapas gemensamt.
Under veckan har vi tittat på filmer från UR:s serie – ”Med all rätt”. Vi har lyssnat på den interaktiva boken ”Alla barns rätt”. Vi har samtalat och diskuterat. Ämnet engagerar.
I fredags lyfte vi återigen fram kunskapskravet. Vårt specifika språkmål ingick i detta kunskapskrav, nämligen att kunna berätta muntligt. Barnen fick göra klart sina skyltar och träna på vad de skulle säga.
Redovisning för gruppen.
Vi hjälptes åt att berätta.
Ibland händer det att kompisen är sjuk. Då får man klara sig själv. Inga problem.
Dags för lunch och ”Exit-ticket”. Efterhand som barnen lämnade klassrummet fick de ge exempel på en rättighet. Fröken lyssnade. Alla kunde såklart.
Rosenknopparna vet också hur och var man kan få hjälp om det skulle behövas.
Text och bild: Katharina Olofsson