AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Elefant-jämförelser steg 2
Dags för nästa steg i arbetet med att göra jämförelser. På fredag ska alla knoppar göra jämförelser mellan asiatisk och afrikans elefant, på egen hand. Innan dess – träna gemensamt och i par.
Steg 2 – arbeta gemensamt.
Tydlig information om vad som ska tränas under passet samt vad som förväntas på fredag.
För att komma in i tänket, ställde vi frågan: Vad är en jämförelse? Ovanstående redogörelse kom från ett av barnen. Vi skrev upp exakt vad barnet sa och kom sedan alla överens om att en jämförelse är när man hittar likheter och skillnader på olika saker.
I elefant-temat använder vi oss så klart av elefanter när vi ska göra jämförelser. Planscherna vi gjorde i torsdags lyftes fram. Vilka skillnader finns mellan asiatisk och afrikansk elefant?
Samtal i par. Alla får talutrymme.
Gemensam skrivning utifrån barnens samtal. Bilderna upp – viktigt stöd. Första jämförelsen handlade om elefanternas betar. Vi formulerade tillsammans. Fröken skrev på tavlan…
…och barnen vid sina arbetsplatser.
Nästa jämförelse handlade om elefanternas öron. Struktur, struktur och struktur.
Vi formulerade och skrev tre jämförelser gemensamt.
Struktur föder struktur.
Formträning på köpet.
- Stor bokstav först i varje mening.
- Mellanrum mellan orden.
- Punkt i slutet.
- Gemener
I det gemensamma arbetet lyckas alla. Det gemensamma arbetet skapar trygghet och struktur. Det gemensamma arbetet ÄR undervisning. Det gemensamma arbetet ger våra barn de bästa förutsättningar att även lyckas på egen hand.
På onsdag är det dags för steg 3 – arbeta i par.
Text och bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson