Nytt på Malmö delar
Elefant-jämförelser steg 4
Språkgrupp 1 är den grupp som vid tiden för februarilovet låg precis på gränsen till att knäcka läskoden. Vi har sedan dess tränat läs och skriv tillsammans ett pass om dagen.
Vi har då läst och skrivit gemensamt och enskilt utifrån små skönlitterära böcker eller faktaböcker. Det vi tränat gemensamt ena passet, har barnen fått göra på egen hand dagen efter. Barnen har visat en fantastiskt fin utveckling under våren. Alla kan nu läsa och skriva.
Tiden var inne. I fredags skulle alla barn i Språkgrupp 1 skriva jämförelser helt på egen hand. Efter att de senaste veckorna ha tränat både muntligt och skriftligt, gemensamt och i par, kände sig alla säkra och taggade.
Det blev ingen större förberedelse förutom målmolnet på tavlan…
…och ett förslag på hur de kunde starta sina meningar.
Det var knäpptyst i klassrummet. Pennorna glödde i handen på de 21 knopparna. De gjorde allt på egen hand och var strålande glada och stolta efteråt. Här kommer ett blandat urval av resultatet.
Här jämförs betar, öron och storlek.
Tämja (här ”tenda”) är ett begrepp vi pratat mycket om, men som inte var lika självklart när det var dags att skriva på egen hand.
Fantastisk utveckling hos ett barn som inte varit i Sverige speciellt länge.
Dags att börja träna på de små bokstäverna. Tämja blev ”temna”. Härligt försök!
Här blev tämja ”tejmia”. Inget fel på självförtroendet.
Skrovlig hud – slätare hud. Denna elev har dubbelt så många bokstäver med i texterna nu, jämfört med för bara tre veckor sedan. Det händer saker!
Vilken prestation av ett barn som varit i Sverige i två år.
Tämja blev nästan helt korrekt – ”teja/temja”. Här ska vi träna på att skriva S på rätt håll.
Tämja blev ”telta” – underbart! B kan lätt bli D så här i början.
Vi har nått över förväntan i våra tre språkgrupper, därför kommer vi fortsätta jobba på detta sätt en bit in på höstterminen.
Text och bild: Katharina Olofsson