Elever på Örtagårdskolan spelar teater för förskolor

Sju personer i teaterkostym på scen.

Ett ägg kommer rullande nerför den långa backen, det rullar och rullar…

Drama stärker elevers lärande genom att de får träna språk, upprepa begrepp, uttrycka sig, träna samarbete och tala inför publik. Drama skapar också gemenskap.

För andra året i rad fick våra elever i årskurs fem på Örtagårdskolan möjligheten att spela teater för för förskolorna under förskolornas språkvecka. På olika förskolor har barnen fått svara på frågan om vilka böcker de tycker om. De mest populära böckerna fick eleverna i årskurs fem läsa och demokratiskt rösta om vilken de ville spela upp. Valet gick till Guji Guji, en asiatisk version av Den fula ankungen av HC Andersen.

För att komma igång med arbetet fick eleverna fick först välja om de ville ha en roll i teatern eller om de ville arbeta med kostym och rekvisita. Därefter skrevs ett manus och roller tillsattes.
Kreativiteten flödade och eleverna hade massor av idéer om hur detaljer i rekvisitan skulle se ut.

Tre elever slöjdar en cirkel.

Som pedagoger uppmuntrade vi elevernas egna idéer att ta plats på scen. Det var viktigt att inte ge dem några färdiga lösningar. Kreativitet är en process och elever har olika långa startsträckor för att komma igång. Alla elever, oberoende av vilken roll de haft i teatern, har på något sätt varit en del av processen från början till slut. I arbetet med drama finns det en plats för alla.

Kvällen innan premiären fick låna Barnens scen i Folkets park för att spela upp teatern för elevernas familjer. Detta blev ett trevligt avslut på läsåret där alla föräldrar bidrog med gemensam fika.

Vi är oerhört tacksamma för förtroendet vi fick av förskoleförvaltningen och enormt stolta över våra elevers engagemang och kreativitet.

Text och foto: Hanna Butler, Susanna Sjöstrand och Linda Strömberg