Ett första steg mot en transspråkande praktik

alt=””
Barn arbetar transspråkande
Denna rapport är ett resultat av Pedagogisk inspirations följeforskning av sex grundskolors utveckling av en transspråkande undervisning. Projektet genomfördes av Grundskoleförvaltningen i Malmö stad.

Under 2018 deltog sex grundskolor i Malmö stad i ett projekt kring transspråkande. Projektet finansierades av Statsbidraget för ökad jämlikhet. Syftet med projektet var att öka användningen av flerspråkighet som resurs för lärande och identitets-utveckling eftersom antagandet är att ett förändrat synsätt på flerspråkighet leder till förändrad undervisning och över tid till ökad måluppfyllelse. Målet var därför att varje deltagande elev ska få möjlighet att använda mer än ett språk i undervisningen. Varje deltagande lärare ska få ökad kunskap kring språk-, kunskap- och identitetsutvecklande undervisning.

Denna rapport är ett resultat av den följeforskning som forskare från Pedagogisk inspiration Malmö genomförde kring projektet. Syftet med följeforskningen var att fördjupa kunskaperna om hur lärare och elevers attityder till flerspråkighet som resurs förändras vid införandet av ett transspråkande perspektiv, samt att fördjupa kunskaperna om på vilka sätt införandet av ett transspråkande perspektiv påverkar undervisningspraktiken.