Fem spännande vägar till läslust

Att få elever att vilja läsa är inte alltid enkelt. Det handlar inte bara om att hitta rätt bok utan också om att skapa en inramning som väcker nyfikenhet. På Malmö delar finns flera konkreta idéer för dig som vill pröva nya ingångar till läsning.

Fem exempel för inspiration och verktyg: 

1. Prompta för att väcka läslust

Ett nytt sätt att väcka förväntan inför en bok kan vara att låta eleverna prompta med hjälp av en chattbot. Genom att svara på botens frågor får eleverna tänka kring innehåll, teman och karaktärer, redan innan de börjat läsa. Det handlar inte om att avslöja handlingen, utan om att väcka frågor som gör boken mer levande från start.

2. Speed-dating med böcker

Att välja bok är inte alltid så lätt när biblioteket är fullt av alternativ. Genom ”speed-dating” får eleverna korta möten med flera olika böcker. De läser, bläddrar, antecknar sina första intryck och betygsätter hur sugna de är på att läsa vidare. I bästa fall följer en andra dejt med hem. 

3. Poesibingo som engagerar

I Poesibingo ersätts bingobrickans siffror med ord hämtade ur poesi och spoken word. En annorlunda men engagerande ingång till en annars lite undanskymd textform. Det är lekfullt, men öppnar samtidigt för samtal om språk, rytm och betydelser. 

4. Dela lästankar med samtalskort

Vad tycker du om att läsa? Vad gör en bok spännande? Genom samtalskort får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsande jag. Övningen passar extra bra i låg- och mellanstadiet och fungerar både i helklass och mindre grupper. 

5. Min läsdagbok som reflektionsverktyg

Att läsa är en sak. Att hinna tänka efter är en annan. Läsdagboken ger eleverna struktur för att formulera sina upplevelser, reflektera kring innehåll och koppla berättelser till egna erfarenheter. Frågor kring handling, miljö, karaktärer och teman hjälper dem att fördjupa sin förståelse.

Vi önskar er en härlig vårvecka när vi nu är inne i maj månad!

Annika och Lena – redaktörer på Malmö delar