AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Fettisdagen, Internationella kvinnodagen och motivationsteorier
Tisdagen den 21 februari var det fettisdagen och även om det inte är lika strikt som för att hålla sitt mumsande till den dagen kan den vara intressant ur ett kulturhistoriskt och religiöst perspektiv.
Nästa vecka är det Internationella kvinnodagen den 8 mars och för att hinna diskutera och jobba med materialet i god tid lyfter vi förslag redan nu. Dessutom bjuder Malmö delars framsida på några motivationsteorier i form av lärarfortbildning.
Fettisdagen och semlan
Var kommer traditionen med semlan ifrån och när får man äta den? Denna resurs tacklar dessa frågor och ger dig som lärare en möjlighet att på ett roligt sätt fördjupa elevernas kunskaper om fastans betydelse inom kristendomen och hur den påverkat vår kultur. Den ger också en möjlighet att jämföra den kristna fastan med den muslimska.
Internationella kvinnodagen – film och lärarhandledning
Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. En dag som handlar om lika rättigheter och jämställdhet. Men vad innebär det egentligen? I den här resursen får du som pedagog underlag för att diskutera rättigheter och jämställdhet.
Motivationsteorier för lärare
För att lärandet ska fungera i skolan behöver vi få eleverna att känna motivation. Då behövs kunskap om olika motivationsteorier. Den här veckan lyfter vi fram två stycken nämligen: Attribution och Tron på den egna kapaciteten. Här har du möjlighet att fördjupa dig om betydelsen av dessa i klassrummet.
Välkomna tillbaka från sportlovet – nu är vi på väg mot våren!