Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
Fjärilar i magen och många ballonger i luften
Elizabeth hälsade oss alla välkomna, och hade placerat ut oss i grupper. Hon hade lagt ut vackra stenar på de olika borden med våra namn på.
Start på dagen var en övning med ballonger, där vi fick stå i en stor ring. Vi fick varsin ballong som vi blåste upp och blåste in våra tankar kring arbetet och knöt ihop den. Under övningen fick vi bolla med någon vi inte kände, och bytte efter en stund med någon annan. Vi slutade med att studsa ballongerna in mot mitten – där alla ballongerna skulle hållas i luften med gemensam kraft!
Efteråt satte vi oss i våra respektive grupper för att diskutera hur vi upplevde övningen. Då kom vi fram till att ”många bollar i luften gör att man tappar fokus”, ”färre tankar ger bättre fokus”, ”många tankar gör att vi blir mer splittrade”. Insikter som vi måste ta med oss tillbaka till verksamheten.
Efter denna övning fick vi vara med om en tankeresa i sällskap med Pedagog Malmös huvudredaktör, Sara Arildsson. Vi fick alla blunda och tänka att vi befann oss i en hall, och därefter skrev var och en ner hur det såg ut. Vi förflyttade oss längre in och fortsatte att skriva ner hur det såg ut. Sedan gick vi ut genom en dörr och fortsatte längre bort. Vad ser vi då, när vi vänder oss om? Ja det var ingen annan som visste, bara vi själva. En spännande övning som fick oss drömma. Sara ville nog att vi skulle släppa våra hämningar med att blogga.
Kan det vara så?
När denna övning var klar var det vi på Gullviksborgs förskola som var först ut att redovisa vår resa. Vi valde att dramatisera några rader från dikten ”Se föräldern” skriven av Ann-Marie Körling. Varför valde vi dikten igen? Ur dikten har det kommit upp många tankar och frågor som vi stöter på dagligen i vår verksamhet. Genom dikten har vi alla i arbetslagen funnit många nya vägar att möta föräldern i olika situationer. I summering av hela vår resa har våra kolleger lyft, att det är för kort tid och för långt emellan våra reflektionstillfällen.
Sedan turades de andra förskolorna om att presentera sitt utvecklingsarbete. Det är alltid lika roligt och spännande att få höra om de andras resa. Här upptäckte vi hur olika långt vi har kommit i våra utvecklingsarbeten. Processen är viktig, att ”skynda långsamt”. Allt får ta den tiden det tar.
När vi alla hade bjudit på våra processer, fick vi en ny uppgift. Innan träffen hade vi fått instruktioner att ladda ner två gratisappar på våra iPads: Drawing Free och Videolicious. Var och en skulle nu göra en egen kort filmberättelse om våra tankar kring referensgruppens arbete.
Här är Birgittas videoberättelse:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer informationSedan visade vi filmerna för varandra i grupperna, och diskuterade dem med varandra. Elizabeth påminde oss om vikten av att använda lärande samtal – att alla ska komma till tals.
När vi hade gjort detta fick vi avsluta med att ta varsin stol och bilda en ring. Våra vackra stenar låg i mitten, vi gick fram en och en, tog vår sten och berättade våra tankar om hur vi hade upplevt dagen.
Några av våra tankar kring den här underbara dagen:
- Den har varit inspirerande, utmanande, lärorik, givande och rolig.
- Mycket bra att vi sitter i små grupper när vi reflekterar tillsammans.
- Bra att Elizabeth påminner oss om vikten av att använda lärande samtal i våra reflektioner.
Text: Birgitta Hofvander och Rita Backman, förskollärare på Gullviksborgs förskola
Video: Birgitta Hofvander, förskollärare på Gullviksborgs förskola