Skolverkets Läslistor
Fokus på svar
Att rita en bild och skriva på mattespråk fungerar bra men att svara med hel mening är lite klurigare. Idag var det fullt fokus på att skriva svar.
Vi började med ett exempel på tavlan. En situation plockad ur verkligheten. Vi läste tillsammans och satte igång att prata om lösningen.
Ett taggat gäng. Snabbt fick vi upp bild och mattespråk på tavlan. Sedan kom vi till dagens viktiga innehåll. Hur gör man när man ska formulera ett bra svar? Jo, vi börjar med att läsa frågan igen. Nej, inte hela uppgiften. Bara frågan. Hur vet man vilken som är frågan då? (Vad är en fråga? Inte alls självklart för alla.)
Man kan leta efter frågeord. Denna fråga börjar med ”Hur” och så slutar den med ett frågetecken. När vi ska formulera svaret är det bra att svara med en hel mening och att använda så många ord som möjligt från frågan. Vi kom, efter en del överläggande, fram till att följande var ett bra svar:
Svar: De ser 7 maskar tillsammans.
Nästa uppgift var att få titta på några textuppgifter som andra barn hade löst. Alla var rätt men svaren hade olika kvalitet. Uppgiften var att hitta det bästa svaret och att kunna motivera varför just det svaret var bäst.
Vi arbetade i grupper, som vi ofta gör. Alla hinner tänka och alla får talutrymme.
Engagerade samtal där vi lär av varandra.
När alla grupper kände sig färdiga fick varje grupp berätta vilket svar som var bäst och varför.
Vi ringade in det svar vi enades om. Det var bäst för att det var en hel mening och orden var hämtade från frågan. Till sist skrev vi om de andra svaren så att de blev lika bra.
Vi avslutade med att återkoppla till målet för lektionen och alla var eniga om att vi hade tränat och blivit bättre på att formulera svar till textuppgifter.
Nu vet vi precis hur vi ska göra och träningen fortsätter…
Text: Anna Duncanson
Bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson