Food hos knopparna

Elever färglägger teckning.

Röda rektanglar.

Vi har jobbat med food på engelskan i några veckor.

Målen för lektionen:

  • Say and understand words about food.
  • Understand and follow instructions.

Efter startramsan började vi passet med att repetera de nya orden. Vi sa efter fröken, tränade uttal och körläste, flera gånger. Vi har hämtat material till temat på British council Det är ett tips om någon inte upptäckt det ännu. Här finns filmer, sagor, ämnesområden, spel, flashcards, instruktionsuppgifter mm.

Lappar där det står yes och no.

Alla barn fick göra yes- och no-lappar.

Röd rektangel.

Nu var det dags för en ”listen and understand”-övning där vi arbetade med temats ord.

”Is this bread?”

Tre barn håller på lappar där det står yes och no.

”YES!!!”

Bildresultat för gb glass

”Is this cake?”
Två barn håller upp varsin lapp.

”NO!!!”

Inringade ord på tavla.

Känslan av att kunna för ett samtal på ett nytt språk ger självförtroende.

Elev visar på tavla där inringade begrepp står.

Knopparna gav sig in i uppgiften med liv och lust. Istället för surr på svenska, arabiska, pashto med flera, som annars hörs i våra klassrum  så surrade det nu på engelska i varje vrå när vi tränade dialog i par.

Elever jobbar framför tavlan.

Alla som ville fick visa upp (dvs alla).

Elever färglägger teckning.

Instruktionerna då? De ÄR svåra. Det märker vi i vardagen, i alla ämnen, på alla språk. Så… vi tränar.

”Colour the little boy´s shoes blue.”

”Colour Santa´s bag purple and the stars on the bag yellow.”

Elev visar upp teckning.

När man just kommit till Sverige är det skönt med ett skolämne där man från start deltar på samma villkor som klasskamraterna.

Text och bild: Anna Duncanson