
Bokklubbspåsar på turné
Det händer mycket spännande i Malmö skolor just nu. Under det gånga läsåret har vi organisationspsykologer på PI fått möjlighet att följa och stödja skolledare och deras medarbetare i många lärorika utvecklings- och lärprocesser.
Vi har arbetat med skolledare som vill utveckla och förädla redan fungerande och bra verksamhet på skolan. Vi har också arbetat med skolledare som bygger upp helt nya verksamheter eller leder mer omfattande förändringsarbete på sina skolor. Det kan handla om sammanslagningar, förändring av ledningsstrukturer, organisation av arbetslag eller ämnesgrupper, samverkan mellan skola och fritids eller att utveckla det hälsofrämjande arbetet på skolan. Vi har också varit med om att systematisera och utvecklat det kollegiala lärandet på flera skolor.
Oavsett om det handlar om ett förändringsarbete eller att utveckla och förädla redan fungerande system gäller det att ha med sig medarbetarna så tidigt som möjligt i processen.
I förädlingsarbetet, dvs. i arbetet med att få en bra verksamhet att bli ännu bättre, finns oftast redan medarbetarna ”med på bussen”, de är de som bär utvecklingen och de tar ett stort ansvar för att föra det fungerande arbetet framåt. I det mer övergripande förändringsarbetet blir ledarens roll inledningsvis mer styrande. Ledaren behöver vara tydlig med riktning, syfte och mål och hen behöver på ett nära och stödjande sätt hjälpa medarbetarna att förstå deras olika roller och ansvar i processen.
Kotter, professor i ledarskap, beskriver åtta nödändiga steg för framgångsrik förändring;
I strategihandledningen eller ledningsgruppsarbete har vi tillsammans tagit fram strategier för utvecklingsarbetet, identifiera kulturen på skolan och vad skolledaren behöver fokusera på i sitt ledarskap för att få medarbetarna delaktiga i processen. I det situationsanpassade ledarskapet är ledaren flexibel nog att anpassa sin ledarstil till de situationer som verksamheten befinner sig i. Ledaren balanser sitt ledarskap mellan att instruera och att stödja.
Vi pratar om instruktivt ledarskap, coachande ledarskap, stödjande ledarskap och deltagande ledarskap.
Tidigare sökte rektorerna ofta organisationspsykologernas stöd, då man upplevde att man hade ett problem på skolan, som man önskade hjälp att lösa. Nu ser vi en trend i att allt fler rektorer gör beställningar med fokus på skolans utvecklingsarbete. Det finns också många nya ledningsgrupper, som önskar faciliteringsstöd, för att bli mer effektiva i sitt ledningsgruppsuppdrag. Oavsett beställning och uppdrag upplever vi organisationspsykologer att vi har ett mycket stimulerande och givande arbete. Det händer väldigt mycket spännande och bra saker ute på skolorna i Malmö. Tillsammans fördjupar vi våra kunskaper och lär oss nya saker varje dag, varje vecka och varje läsår! Vi lär och vi inspireras av varandra!
Foto: Colourbox