Skolverkets Läslistor
Första tuggan!
Där någonstans, vid anblicken av bakverket, använder sig varseblivningen av lika delar erfarenhet och förväntan. Vi blickar bakåt och vi blickar framåt (mmm: första tuggan).
Utan att ha några vetenskapliga belägg vågar jag påstå att barn många gånger väljer böcker på samma sätt som jag väljer bakverk: av erfarenhet och förväntan. De har bara omslagsbilden som informationskälla till bokens innehåll. Men ofta är det en rik källa att ösa ur.
Tänk er omslaget till Pija Lindenbaums bok ”Vi måste till jobbet”. (Av upphovsrättsliga skäl väljer jag att återge omslaget i text). Omslaget föreställer tre barn i en trappa i en flerfamiljsfastighet. Längre ner i trappan står en skär gris utanför en lägenhetsdörr. Grisen är endast förmänskligad på så sätt att den står på bakbenen och befinner sig i ett trapphus. De tre barnen måste sträcka upp sina armar för att kunna hålla sig i trappräcket. Två av barnen har ryggsäckar och det tredje barnet har en vit väska med ett rött kors på. Ett av barnen har mörkare hudfärg än de övriga samt svart hår till skillnad från de andra som har ljust hår. Två av barnen har byxor och det tredje barnet har klänning. Ett av barnen har ett tröjtryck föreställande ett djur. Barnen har bara strumpor på fötterna – inga skor. Trappavsatsen som barnen befinner sig på har tio trappsteg. Det är den här informationen (plus färgläggningen) som omslaget lämnar till barnet. Den som kan läsa ser även bokens titel och författarens namn.
Genom att titta på bokens omslag tillsammans med barnen kan vi nu börja skapa hypoteser om bokens innehåll och dessutom skapa en förförståelse som senare kan vara ett stöd i förståelsen av texten. Blicken hamnar först på de tre barnen. Titeln ger en ledtråd om vart de är på väg. Den vita väskan med det röda korset väcker nyfikenhet och aningar om vård och första hjälpen. Längst ner i högra bildfältet står grisen. Är grisen utelåst? Är barnen på väg till grisen? Om barnen är på väg till jobbet, varför har de i så fall inte skor på fötterna? Kan det vara så att barnen egentligen går baklänges uppför trappan och inte framlänges nerför? Vad tror ni finns i ryggsäckarna? Och så vidare… Vi som läst boken vet att omslaget ger ledtrådar till bokens innehåll samt att grisen dyker upp i illustrationerna i en mängd olika skepnader.
Därför: stanna upp en stund innan läsningen och ägna tid till omslaget. Skapa hypoteser tillsammans om innehållet. Passa på att visa på sammanhang, om omslaget erbjuder detta. Blicka bakåt och berätta att författaren till den här boken även har skrivit och illustrerat ”Gittan och gråvargarna” samt flera andra böcker som eventuellt finns i bokhyllan. Och låt omslaget väcka samma förväntan som en Napoleonbakelse.