Förutsättningar för en väl fungerande kommunikation 

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) handlar inte bara om tecken, bildstöd och kommunikationskartor utan även om kommunikativa strategier och hur vi organiserar för en kommunikativt tillgänglig miljö. I arbetet med att utveckla tillgängliga lärmiljöer är dessa områden viktiga nyckelfaktorer.

Trygghet och kommunikation

Det viktigaste i all kommunikation är att skapa förtroendefulla relationer, det skapar en trygghet där kommunikation kan utvecklas. För elever med kommunikativa utmaningar är samtalspartnerna de viktigaste faktorerna för att skapa delaktighet, samhörighet, språklig och kommunikativ tillgänglighet.

 

Kommunikativa strategier

Det finns gynnsamma strategier som vi som samtalspartners kan använda oss av för att skapa en god kommunikativ miljö, det handlar om att:

  • vara närvarande i samspelet och visa intresse.
  • svara an på elevens kommunikation.
  • vänta in och ge utrymme för kommunikativa initiativ.
  • bekräfta elevens förståelse och kommunikativa uttryck.
  • använda samma kommunikationssätt som eleven.

Vi behöver alltså kontinuerligt analysera och utveckla vår egen kommunikation i samspel med eleverna
Genom att lära känna eleven och hens intressen och motivation, kan vi bygga kommunikation runt motiverande aktiviteter. Glädje, lek och positiva situationer skapar utrymme för att kommunicera och utvecklas.

Just nu har vi haft det första tillfället i kursen TAKK och annan AKK steg 1, där vi träffat personal från olika verksamheter inom Grundskoleförvaltningen i Malmö stad. Under kursens gång kommer vi undersöka och reflektera tillsammans kring vilka kommunikativa strategier vi som samtalspartner kan använda för att stärka kommunikationen. Samt utforska vilka AKK sätt som kan vara gynnsamma för kursdeltagarnas elevgrupper.

 

 

Rusta omgivningen istället för att ändra eleven.

I en god kommunikativ miljö är kommunikativa aktiviteter i fokus. Elevens samtliga sätt att kommunicera accepteras och utvecklas. Utgå från ett livsperspektiv där kommunikation ska fungera i olika sammanhang och i varierande relationer.

Att möjliggöra kommunikation med kamrater och i sociala relationer är lika viktigt som i undervisningssituationer. Det innebär att vi som personal i skolan har en viktig roll i att modellera och visa att all kommunikation är accepterad i mötet med elever.

När vi medvetet delar uttryckssätt med eleverna, använder bilder, tecken och mimik/kroppsspråk, m.m. i vår gemensamma kommunikation blir vi även förebilder för kommunikation.