Hela Malmö läser: Ett steg mot en ökad läsning
Från kanelbullar till morötter och yoga…
Att äta sunt och hälsosamt, lägga dig i tid och bara ta en av de där goda chokladbitarna? Innebörden av vad hälsosamma livsval är för var och en av oss är troligen lika många som det finns morötter av i grönsaksdisken.
Att undervisa elever på grundsärskolan om kropp och hälsa är ett tema som behöver kunna vidgas ut, vridas och vändas på och verkligen tas an från många olika synvinklar. Här handlar det sällan om antal chokladbitar som bör undvikas eller steg som ska tas. Här möter du den eleven som bara äter beige mat, helst panerad och med vita kolhydrater till. Att äta en solmogen röd vacker tomat eller en grönskande grön gurkbit är otänkbart. Sedan finns det de som intar sin näring via en sond, inte heller här är det tal om chokladbitar direkt. Det finns elever som tar sig fram i rullstol, de som inte ser längre än en meter framför sig och den som blir så stressade av ljud att en utomhusmiljön med tutande bilar, susande träd och skällande hundar inte direkt inspirerar till en joggingtur i parken.
Att prata om digital detox kanske inte heller är läge. Många elever på grundsärskolan ägnar mycket tid framför olika slags skärmar. Kanske det många gånger är enda chansen till en lugn stund för familjen, för att få en vardag att gå ihop. Att laga mat och samtidigt ha ögonen på en virvelvind till barn är en ekvation som är svår att gå ihop. Då kan ”Peppa Pig”, Katy Perry eller Mora Träsk även bli en förälders bästa vän. Att sova en hel natt och vakna pigg och utvilad, det är skönt. Sömnproblem för vår elevkategori är lika vanligt som snoriga näsor i november. Inte heller ”gå och lägg dig i tid” är något som vi kan tjata in.
Att få sova gott på natten är en lyx som långtifrån är en självklarhet för alla. Att ha ett barn som natt efter natt, månad efter månad och år efter år har en orolig nattsömn, som provar den ena sömnmedicinen efter den andra. Där tabletten ”kickar in” klockan sex på morgonen och när skolan ringer för att trevligt påpeka att ”vi saknar ditt barn i skolan idag…” vill nog denne lika trötta förälder drämma luren i örat på den oförskämt pigga pedagogen. Som all undervisning som sker på grundsärskolan behöver vi alltså se till varje elevs behov och förutsättningar, det är ju enligt ovan ganska uppenbart. Vi behöver lyfta, hylla och vaska fram guldkornen i det som funkar och göra mer av detta. Vi måste se några mil utanför boxen och kompensera för de utmaningar våra elever står inför. En helt vanlig dag på jobbet med andra ord ….
Hur kan man då undervisa i ett tema som handlar om hälsa i en verksamhet där det finns behov och förutsättningar lika många och spretiga som stråna i en höstack? Svaret på den frågan är att genom en medveten lektionsstruktur bygga upp en undervisning som fokuserar på rätt saker för varje enskild individs möjligheter till utveckling. Hälsa kan för en elev innebära att få stå eller sitta i sin rullstol längst fram på fredagsdansen, att uppleva musikens rytm, få befinna sig i en närhet till jämnåriga och möjligen få en blöt puss på kinden eller en snorig näsgnuggning. Att få uppleva vänskap på detta sätt är väl hälsofrämjande om något? För den elev som sovit dåligt under natten kompenserar vi för denna brist och erbjuder en mjuk famn, en kudde och en filt. Och kanske just den ljuvliga doften av nybakade kaloririka kanelbullar är precis det som någon behöver för att få uppleva en värme inombords, vem blir inte glad av nybakat liksom?
Att erbjuda ett yogapass varje morgon kan för en elev innebära en lugn stund som fysiskt och mentalt stärker kropp och själ. Någon sätter alla positioner galant efter första lektionen medan en annan behöver känna in och uppleva med alla sina sinnen för att sedan sätta sin prägel på lektionen som kanske inte alla gånger är av samma syfte som det som står i läroplanen, men ändå ett guldkorn att ta tillvara på och utveckla vidare. En löpargruppp behöver inte endast ha som mål att få svetten att lacka och muskler att tränas. Att få känna vinden i håret när rullstolens hjul ökar i takt med den istället något svettiga pedagog eller att få vara den som leder den viktiga uppvärmingen och tänk att få hjälpa en kompis att inte ramla omkull när de knepiga lårmusklerna ska stretchas. Kanske kan det vara så att självaste ”Peppa Pig” kan finnas med där på något sätt och skapa motivation att nå de mål som finns där långt fram i horisonten?
Användandet av digitala verktyg och barn som fastnat med sina näsor framför skärmar är en het potatis. Med alarmerande forskningsrapporter som visar på en allt annat än att dessa plattor bidrar till en hälsosam livsstil tänker jag ändå vända och vrida på det lite. För många elever inom vår skolform har denna digitala teknik verkligen gjort livet så mycket mer drägligt. Tänkta att kunna trycka på en bild och ”sim sala bim” så har du fått en röst. En röst som skapar möjlighet till delaktighet, som kan säga ja eller nej, som kan säga att du behöver en kram eller önskar en morot till. Att få en röst måste ju vara något av det mest hälsofrämjande som finns!
Att skapa motivation att vilja lära, att vilja göra hälsosamma val i livet blir ju mycket roligare om det sker på ett lustfyllt sätt. Ungefär som att nya träningskläder på något sätt gör den svettiga joggingrundan i skogen lite mindre ansträngande. Det räcker att titta ner på de ursnygga löparthaigtsen så går benen nästan av sig själva, kanske? Temat kring hälsa avslutades med en hälsosam fest, tuggandes på morötter, genom dans, tipspromenad och diplomutdelning. Att få gå fram och ta emot pris för sina enastående prestationer till rungande applåder och hejarop från sina kompisar . Att få känna – Jag kan! Jag är bra! Jag är verkligen bäst på att vara just den jag är!
Om det inte är hälsa så vet jag inte vad det är…