Fridhemsskolans förråd blev ett rum för boksamtal

alt=””
På skolans bibliotek fanns ett litet rum som var tänkt som ett förråd.

Lådor och böcker hade trängts ihop med diverse andra saker som man inte vetat var man skulle ställa under en lång tid. I januari månad förvandlades förrådet till ett litet krypin där mindre grupper kunde vara ostörda i samtal kring böcker.

Jag som arbetar halvtid i biblioteket hade som målsättning att hinna med att träffa alla elever på Fridhemsskolan under terminen i olika samtalsformer. KUR-pengarna kom väl till pass för att köpa in lättlästa böcker med relativt få sidor som kunde läsas under den timme som boksamtalet varade. Det lilla rummet som kan rymma elva stolar inbjuder till intima samtal och djupa diskussioner som varken jag eller eleverna vet var de slutar. Under den gångna terminen har tjejerna i klass 5A kommit till biblioteket varje tisdag mellan kl. 10.00–11.00 för att bokprata.

Det har varit samtal kring noveller, boktips och vi har läst om olika författare. Boken ”Poeten i glasburen” av Johanna Nilsson läste vi högt under några träffar. Bokens handling om Mahad som arbetar som spärrvakt i tunnelbanan, men vars stora dröm är att kunna skriva dikter på svenska gav tjejerna i klass 5A många tankar och möjlighet till djupa diskussioner om språkets betydelse. Boken inspirerade även till att skriva egna berättelser. Eleverna har valt att skriva tre olika berättelser för olika åldersgrupper, där text och bild skall sättas ihop till en liten bok för att sedan läsas upp i de andra klasserna.

Text: Åsa Gyllin