AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Fyra fina former
Vår lärarkandidat Linn har under sina praktikveckor planerat för ett arbete om geometriska former.
Barnen hade ganska klart för sig vad de fyra olika formerna heter, nämligen cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Utmaningen blev att med rätt begrepp kunna beskriva de fyra olika formerna. Linn har under flera pass repeterat formerna och deras egenskaper samt låtit barnen prova att beskriva på egen hand. Idag var det dags för nästa steg – rita och klippa ut de fyra formerna.
För att talutrymmet skulle fördelas jämt och för att hålla alla barn alerta, valde Linn att ha namnlappar uppochned-vända på golvet. Efterhand som hon ställde frågor till barnen, drog hon en namnlapp.
Presentation av dagens innehåll. Inte helt lätt att uttala.
Upp med formerna på tavlan. Beskriva och formulera tillsammans.
Kort och enkel beskrivning under varje form. Läsa gemensamt. Sen praktiskt arbete – rita och klippa.
När man ska rita geometriska former är det viktigt att vara noggrann. Vi behövde linjal. Genomgång i ringen.
Arbetsmaterial.
En cirkel ska var rund. En burk är perfekt att rita runt.
Om vi glömde bort vilka egenskaper figurerna har, var det bara att läsa på tavlan.
Indelade i par, satte barnen igång.
Nu ska vi se….börja mäta vid nollan.
Triangeln klar – tre sidor och tre hörn.
Klipp, klipp.
En cirkel SKA vara rund.
Perfekt!
Vi vet vad dessa fyra former heter. Vi kan beskriva dem och använder då rätt begrepp.
På onsdag ska Linn bedöma barnens nyförvärvade kunskaper OCH få besök av sin handledare från Lärarutbildningen.
Text och bild: Katharina Olofsson