Resurser som stöttar elevernas skrivande – från idé till färdig text
Gråsuggor i undervisningen
När läraren berättar om att man i klassen skall arbeta med gråsuggor en tid framöver så var det många elever som tyckte att det var äckligt och man likställde gråsuggan med kackerlackan. Det fick mig att fundera lite kring hur vi tänker kring just gråsuggan, och jag kom fram till att antingen så är man nog väldigt förtjust i den eller så upplever man den som äcklig…vad tror ni? Tänker man så innan man lärt sig så mycket om denna lilla krabat och fortfarande tänker på alla kryllande gråsuggor som finns under blomkrukorna på altanen, eller?
Jag kom att tänka på en diskussion som jag hade med en elev för många år sedan som berättade hur häftigt det hade varit när han varit med sina föräldrar i skogen och hade sett en kronhjort, hur vacker hjorten varit osv. Detta är troligen en vanlig bild som elever har idag om vår natur, man ser bara det som är vackert men funderar sällan på hur allt har ett samband. Vad hade hänt med allt det vackra om inte gråsuggan hade funnits? Hur skulle det se ut på marken på våren om ingen åt upp alla löven som faller till marken på hösten?
Det skall bli spännande att följa arbetet med gråsuggorna…redan första tillfället så var det full aktivitet på eleverna som nyfiket iakttog, antecknade, diskuterade med varandra och fler frågor uppstod t ex:
- Hur ser den ut på framsidan respektive baksidan?
- Hur många ben har den?
- Vår gråsugga ser inte likadan ut som er, varför inte?
- Var sitter ögonen och munnen?
- Varför rullar den ihop sig som en boll?
Avslutningsvis kommer här ett tips på ett experiment som kan vara intressant att genomföra under denna tid på året, räkna med en tidsåtgång på ca. 2-4 veckor:
Syfte: Att ta reda på vad som händer med de löv som faller till marken .
Detta behövs
- löv
- jord från platsen där du plockat löven, några dl räcker
- gråsuggor
- stor glasburk med lock (syltburk blir bra)
- blomspruta
Gör så här
Hämta några fuktiga och bruna blad, tex från skogen eller skolgården. Lägg dem i en glasburk. Lägg försiktigt ner 5-15 gråsuggor i burken. Häll i lite jord från den plats där du hämtade löven och djuren. Spruta några gånger med blomsprutan ner i burken och lägg på locket. Om du skruvar på locket helt, tänk då på att du måste ha gjort hål i locket för ventilation.
Ställ därefter burken ljust men inte i direkt solljus och vänta 2-4 veckor. Duscha med blomsprutan ungefär en gång per vecka. Gör gärna flera burkar med olika löv i för att jämföra skillnaden mellan hur fort olika löv bryts ner. Dokumentera varje vecka, fotografera, rita, filma. Vad händer med löven från vecka till vecka.
Lycka till!