Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Hela Malmö läser: Ett steg mot en ökad läsning
Läsning är grunden för kunskap, kreativitet och förståelse för världen omkring oss. Därför lanserar Malmö stad initiativet Hela Malmö läser – en satsning för att inspirera alla medarbetare i stadens skolförvaltningar att prioritera läsning, prata om böcker och göra litteraturen mer synlig på våra arbetsplatser. Syftet? Att bli goda läsande förebilder för våra barn och unga.
Barn gör som vuxna gör – inte som vuxna säger. Om vi vill att nästa generation ska läsa mer, behöver vi själva visa vägen.
Att läsa är inte bara en källa till underhållning, utan även en aktivitet som stärker hjärnan och förbättrar livskvaliteten, något som är viktigt för en god hälsa:
Ökad språkförståelse och kognitiv förmåga:
Läsning hjälper till att bygga ordförråd, förbättra läsförståelse och stärka koncentrationsförmågan. Forskning visar att barn som läser regelbundet presterar bättre i skolan.
Empati och social förståelse:
Skönlitteratur ger läsaren möjlighet att sätta sig in i andra människors liv och erfarenheter, vilket stärker förmågan till empati. Genom läsning och reflektion kan medarbetare utveckla en djupare förståelse för den värdegrund som råder både inom skolan och förskolans verksamheter och som anställd i Malmö stad.
Mental hälsa och stresshantering:
En god bok kan vara en flykt från vardagens stress. Studier visar att bara sex minuters läsning kan minska stressnivåerna med upp till 68 procent.
Vi läser allt mindre
Trots dessa fördelar minskar läsningen kraftigt i samhället. Enligt Svenska barnboksinstitutet har läsningen bland unga minskat stadigt de senaste åren, vilket också bekräftas av resultaten från PISA-undersökningen. Många vuxna rapporterar dessutom att de kämpar med att hitta tid för läsning i en allt mer digitaliserad och hektisk vardag.
Nu gör vi läsningen synlig
Hela Malmö läser handlar om att skapa engagemang och hitta kreativa sätt att integrera läsningen i vardagen. Här är några tips till arbetsplatser som vill vara med:
Starta en bokcirkel: Samlas under lunchen eller på fika och diskutera en bok ni läser tillsammans.
Bokbytarhyllor på jobbet: Ha en gemensam bokhylla där medarbetare kan låna och byta böcker.
Dela läsupplevelser: Skapa utrymme för att tipsa varandra om bra böcker, till exempel på anslagstavlor, på personalmöten eller i Teamschattar.
Temadagar kring läsning: Arrangera en dag där alla tar med sig en favoritbok och delar ett kort utdrag eller berättar varför de gillar den.
Inspirera via sociala medier: Följ vår Facebookgrupp (kommer snart!) för boktips och diskussioner samt vår Instagram där vi delar inspirerande exempel från verksamheter som satsar på läsfrämjande aktiviteter. Dela länkarna med vårdnadshavare också!
Tillsammans kan vi skapa en läsande kultur där böcker inte bara är något vi rekommenderar våra barn och unga – utan också något vi själva omfamnar. Låt oss göra 2025 till ett år där läsning står i centrum!
Berätta för oss hur ni gör på din arbetsplats för att göra läsningen mer synlig, så kanske just ni får synas på Hela Malmö läsers instagramkonto (kommer snart)!
Kontaktpersoner:
Förskoleförvaltningen: Ulf Malmqvist
Grundskoleförvaltningen: Kim Sjöberg
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen: Johan Kullenbok
Projektledare på Pedagogisk inspiration: Anna Singhateh
Källor:
Mol, S. E., & Bus, A. G. (2011). ”To Read or Not to Read: A Meta-Analysis of Print Exposure From Infancy to Early Adulthood”. Psychological Bulletin.
Oatley, K. (2016). ”Fiction: Simulation of Social Worlds”. Trends in Cognitive Sciences.
University of Sussex (2009). Study on stress reduction and reading.
Skolverket (2019). PISA 2018: ”Elevers attityder till läsning”.
Svenska barnboksinstitutet (2023). Rapport om ungas läsvanor.