Hemma med krassligt barn? Här är tips på språkstimulerande lekar och aktiviteter

alt=””
Extra många är hemma med krassliga barn just nu. Dessutom kanske ganska så pigga barn, som vill aktiveras. Jag har tagit hjälp av några logopeder, Julia Andersson, Andrea Wallenberg, Pernilla Gustafsson, Jessica Palm, Suvi Karjalainen, Elin Weitoft och Catarina Sjöberg, för att tipsa om olika språkstimulerande lekar och aktiviteter att sysselsätta barn i olika ålder med (även tack till min kollega Emily Grenner som kom med idén till det här blogginlägget!):

LEGO, DUPLO
Prata om det ditt barn bygger. Hjälp barnet att bygga och prata om vad du gör. Låt ditt barn hjälpa dig genom att säga hur du ska bygga.

RITA, MÅLA
Rita/måla tillsammans med ditt barn. Använd ett eget papper. Prata om det du ritar och det som ditt barn ritar. Låt barnet gissa vad du håller på att rita.

PUSSEL
Prata om pusslet. Beskriv bildens innehåll och peka på olika detaljer. Ta sedan isär pusslet och bygg ihop det tillsammans med barnet. Be barnet försöka känna igen detaljer som ni pratat om tidigare eller se vilka bitar som är kanter eller hörn.

LERA, TROLLDEG
Hjälp ditt barn att forma leran. Gör t.ex. bollar eller ormar i olika storlekar och jämför med varandra. Prata om det ni gör. Använd ord som ”större”, ”längre”, ”tjockare” osv. Prata om vilken som är ”störst”, ”minst”, ”tjockast” osv. Om leran finns i olika färger: prata om färgerna.

KURRAGÖMMA
Ditt barn får gömma sig samtidigt som Du många gånger benämner var barnet befinner sig. T.ex.: ”Du är UNDER bordet, I garderoben, BAKOM dörren”. Förstärk talet med tecknet för prepositionen.

DOCKSKÅP
Lek med dockskåp eller något annat som Ditt barn tycker är roligt. Lek, tala tydligt och betona. T.ex.: ”Jag sätter dockan UNDER bordet.” Förstärk talet med tecknet för prepositionen.

FÖLJA JOHN
Ditt barn får härma Din placering och samtidigt benämner Du den: ”Nu är jag UNDER bordet/nu är du UNDER bordet”. Förstärk talet med tecknet för prepositionen.

INSTRUKTIONER
Ge instruktioner till Ditt barn hur han/hon ska placera föremål i relation till varandra. T.ex.: ”Lägg bollen UNDER bordet” Förstärk talet med tecknet för prepositionen. Ge instruktioner till barnet att själv sätta sig UNDER något eller PÅ något. Det är bra om uppgifterna inte är för självklara så att barnet inte kan utläsa alltför mycket av sammanhanget. Ni kan också turas om att ge varandra uppmaningar. T.ex ”Ligg UNDER bordet!”, ”Stå PÅ stolen!” På detta sätt upptäcker Ditt barn också att man kan styra med orden. Förstärk talet med tecknet för prepositionen.

SKATTJAKT
Göm roliga föremål eller kanske en godisbit. Säg var barnet ska leta. Förstärk talet med tecknet för prepositionen. T.ex. titta UNDER soffan. För äldre barn kan man istället skriva ledtrådar som göms runtomkring i bostaden som tillsammans leder fram till skatten, t.ex. ”leta under köksbordet”, där finns en lapp där det står ”leta bakom den största boken i bokhyllan”, där ligger en lapp där det står ”leta i lådan med dina underkläder” osv.

FISKDAMM
Använd ett fiskespö med magnet från ett spel, eller gör ett eget med en penna, en bit snöre och en magnet som knyts fast. Sätt gem på bilder som läggs upp och ner. Turas om att fiska upp bilderna. Sög vad som finns på dem, eller beskriv vad det är och så får den andra personen gissa vad du fiskade upp.

BESKRIV OCH GISSA

Bildstöd med rubriken "Jag tänker på..."

Skriv ut den här bilden, eller ha den på plattan. Turas om att tänka på ett av föremålen på bilden och beskriv det och så får lyssnaren gissa vilket du beskriver. Du som är vuxen kan vara modell och få med en beksrivning som innehåller överordnat ord (klädesplagg, frukt, maträtt, fordon, möbel) tillsammans med vad som särskiljer just det ordet från andra inom samma kategori. T.ex.: ”Jag tänker på en möbel som är både hård och mjuk och som man kan sova i.”, ”Jag tänker på ett klädesplagg som är avlångt och som du har för att slippa frysa om din hals.”, ”Jag tänker på ett fordon där många personer kan åka samtidigt och som går på en räls.”

Bildstöd med pratbubblan "Jag tänker på..." och bilder på bland annat öron och en mun.

De särskiljande dragen ni beskriver kan t.ex. vara plats (var den brukar finnas), utseende, funktion (vad man använder den till) och hur den låter/känns/smakar. Aktivteten kan också göras som 20 (eller kanske 10 eller 5 frågor, beroende på vilken svårighetesgrad ni vill ha) där man bara får ställa ja/nej-frågor för att klura ut vilket ord man tänker på: ”Är det en möbel?”, ”Kan man sitta på den?”, ”Är den mjuk?”.

Den här aktiviteten brukar på engelska kallas ’I spy with my little eye’. Om du bildgooglar den frasen kan du hitta massor av andra bilder som ni kan använda istället för den jag lagt upp. Vill ni göra egna utifrån egna teman så går det att söka bilder (på engelska) på http://www.arasaac.org/. Ni kan också samla ihop ett gäng olika föremål från bostaden och lägga på bordet eller golvet och göra samma aktivitet med.

Om ni har tillgång till en färgskrivare kan ni göra en beskriv och gissa-aktivtet med Unga faktas monstermemory. Skriv ut två exemplar av vajre monsterbild. Välj ut några par beroende på vilken svårighetsgrad ni vill ha. Lägg ena monstret från paret med bilden upp och det andra i en hög upp och ner. Dra från högen och beskriv utssendet på det monstret som du får. Den andra personen får gissa vilket av monstren som beskrivs. Den här aktivteten går såklart också att göra med andra memoryspel ni har hemma.

TOKROLIGA MENINGAR
En tabell med olika grammatiska begrepp.Många har säkert gjort aktiviteten där man turas om att rita huvudbonad/huvud/kropp/fötter utan att se vad den andra personen ritat för att tillsammans skapa en tokrolig figur. Detta går också att göra med meningar! Gör ett rutmönster på ett papper med åtta kolumner för adjektiv, namn på familjemedlemmar/kompisar, verb, preposition, substantiv i bestämd form, kändis och citat. Antingen kan ni turas om att fylla i kolumn för kolumn (täck över det som är ifyllt med ett papper). Eller kan barnet få säga olika ord i de olika kategorierna och så skriver du i dem slumpmässigt i rutsystemet, under rätt kategori. Sedan läser ni upp meningarna som kan bli ganska tokiga, t.ex. ”Söta Arne sjunger fånigt under stolen. Då kommer Carola och frågar ”Ursäkta, vet du var affären är?”.

GÖR BERÄTTELSER
Hitta på spännande berättelser för varandra. Antingen berättar ni var för sig, eller turas ni om och tar över berättelsen från den andra. På den här sidan finns massor av bilder som kanske kan få igång fantasin. På den här sidan finns berättelsebörjor (på engelska) som ni kan använda för att få igång inspirationen.

ETT SKEPP KOMMER LASTAT
Detta är en aktivtet som många kanske bara är till för de minsta barnen, men det kan faktiskt göras med avancerade kategorier. Välj en kategori och turas om att säga ’Ett skepp kommer lastat med XXX (ord inom kategorin)’. Om ni vill kan ni rulla en boll, eller skjuta en leksaksboll fram och tillbaka samtidigt, men det behövs egentligen inte. För de yngra barnen kan lämpliga kategorier vara t.ex. djur, kläder, möbler, frukter, leksaker, drycker, färger och maträtter. För äldre barn kan man lämpligen utgå från områden som man arbetar med i skolan just nu. Det kan vara t.ex. kända personer under medeltiden, grundämnen, himlakroppar, typer av vattendrag, däggdjur, bergarter, svenska landskap eller inre organ. Medelsvåra kategorier kan vara t.ex. instrument, vinterkläder, godissorter, husgeråd, husdjur, verktyg, bär, bakverk, växter, fotbollssaker och pysselsaker.

BERÄTTA, FRÅGA, SVARA
I vardagen är det kanske inte alltid man tar sig tid att ha samtal om ditten och datten som inte ar med vardagsbetyr att göra. Här har jag sammanställt kort för att berätta, fråga och svara om alla möjliga ämnen som man kanske inte normalt tänker på att prata om:

Pratbubblor och texten "Berätta", "Fråga" och "Svara".

Pratbubblor med fraser som "Jag blir glad..." och "Jag blir arg..."

Pratbubblor med texter som "Min favoritbok är..." och "Min favoritfilm är..."

FÖLJ RECEPT
Recept är en tyo av instruerande texter, vilket barn behöver kunna i skola, t.ex. på hem- och konsumentkunskapen och slöjden. Instruerande texter brukar ha strukturen att först skriva vad man behöver, t.ex. ingredienser, och sedan stegvisa instruktioner för hur man ska göra. Instruktionerna brukar börja med ett verb i imperativ, d.v.s. ett ord som berättar vad du ska göra. Baka något smarrigt, eller kanske ett gott mellanmål och prata t.ex. om vad de olika verben betyder. Det kan vara saker som smörj, bröa, förbered, sätt, vispa (pösigt), värm, lägg samman, tillsätt, grädda, vänd, skär, smula, strö, dekorera, servera, rör och smält. På den här sidan finns enkla recept som passar för barn.

SKRIV ETT BREV
Många personer sitter hemma i ensamhet just nu. Kanske går det inte att träffa mor- och farföräldrar eller andra äldre släktingar på ett bra tag nu. Passa på att skriva ett brev, kort, sms eller kanske mail till de som ni inte kan träffa. För barn som inte själva skriver ännu kan de få diktera och få hjälp av någon annan som skriver åt dem. Då får de träna sig på hur man forumlerar sig i skrift (inte samma som i tal!), även om de själva inte behärskar bokstäverna ännu. Om man skickar sms eller mail kan det vara uppskattat att få hjälp med skriften men sen själva få lägga till emojis som barnet vill skicka med. I de allra flesta mobiler/plattor finns en inbyggd talsyntes så kan ni läsa upp texten och barnet får höra vad det skrivit. Det kan vara kul att låta talsyntesen läsa upp emojisarna också! Vet du t.ex. vilken emoji som är en ”hög med leende gödsel”?. Googla talsyntes och den mobil/platta hur har för att se hur du slår på den om du inte redan vet hur man gör. En del har också inbyggd diktering så att barnet kan prata in och så omvandlas det till text. Det är inte alltid det fungerar felfritt så lite stöd kan behövas ändå.

RITA OCH BERÄTTA OM DAGEN
Rita tillsammans enkla bilder på vad ni har gjort under en del av dagen, t.ex. gick upp, åt frukost, lekte med Lego, tog på ytterkläder, gick ut, gungade. Prata om vad ni gjorde samtidigt som ni ritar bilderna. Använd ord som ”Först, sen, då, efter det, till slut” när ni pratar om vad ni gjorde. Använd minst ett av dessa ord till varje bild. Klipp ut bilderna. Låt barnet lägga bilderna i rätt ordning och försöka berätta med orden ”först, sen… osv”. Stötta barnet så mycket som behövs.

FLER TIPS:

hemsidan och instagramkontot Dela språket finns tips på fler aktivteter att göra som passar för de mindre barnen.

Ni kan åka på en virituell utflykt genom den här sidan. Prata om era ”upplevelser”.

Tjänsten Polyglutt har tillfälligt öppnat upp så att den är tillgänglig kostnadsfritt. Där finns massa kul för både förskole- och skolålder.

 

Har du fler tips på språkstimulerande aktivteter och lekar som man kan göra? Kommentera gärna nedan! 

(Jag har tidigare bloggat om tips på information kring coronaviruset/covid-19 som är lättare att förstå Det blogginlägget hittar du här.)