Herr Gårman – Här går man!

Trafikskylt.

Blädderblock där det står Vi jobbar med Kråke i trafiken.

Vårt nya tema handlar om trafik. Vi ska lära oss att hitta och att berätta om någon trafikfarlig plats i vår närhet.

Cykel i färgglad plast.

Vi ska också lära oss om hur vi kan uppträda på ett trafiksäkert sätt. Att ha cykelhjälm när vi cyklar till exempel.

Film där det står gatsmart.

Igår såg vi på toppenprogrammet Gatsmart (UR). Där fick vi bland annat lära oss om hur man ska göra när man går över gatan i trafik. Efter filmen pratade vi om hur man ska göra när man kommer till ett övergångsställe. Som vanligt visste flera kloka knoppar hur en sådan sak ska gå till. Vi sa det i kör flera gånger och alla fick träna på att säga det till en kompis.

”Jag ska titta åt vänster-höger-vänster.

Om det inte kommer en bil kan jag gå.”

Elever jobbar med trafikteckning.

Sedan fick alla i uppgift att skriva och berätta om hur man ska gå över gatan samt att färglägga en trafikbild.

Instruktion på whiteboard.

Idag var det bedömningsdags.

Omslag till Kråke i trafiken.

Vi repeterade hur man ska göra när man går över på ett övergångsställe. Vi tittade i ”Kråke i trafiken” (en utmärkt bok att använda i trafiktemat) och berättade för varandra hur man ska göra.

Instruktion på whiteboard.

Tillsammans formulerade vi en text om detta. Vi läste texten gemensamt flera gånger. Alla som ville fick läsa högt.

Elever jobbar med sina texter.

Sedan skrev vi av vår text i Trafikboken.

Elever jobbar med sina texter. Elever jobbar med trafiktext.Elever jobbar med sina texter. Elever jobbar med sina texter. Elever jobbar med sina texter.Elever sitter vid bord och skriver.Omslag till elevers trafikbok.

I trafikböckerna dokumenteras det mesta av arbetet i trafiktemat. Temat pågår under två veckor.
Elever jobbar med trafiktext.Dagens dokumentation. Sången om Herr Gårman lärde vi oss på musiken.
Elever på skolgård.

Sedan var det äntligen dags att praktisera vad vi lärt oss.

Rondell.

Klassrummet flyttade ut till denna perfekta rondell nära skolan. Här fanns gott om övergångsställen så att alla grupper kunde träna på samma gång.

Trafikskylt.

Herr Gårman fanns på plats. Nu gällde det att se ifall barnen kunde omsätta orden till handling.

Elever vid övergångsställe.

Vänster – höger – vänster…

Elever vid övergångsställe.

… och ingen bil kommer. Då kan jag gå över.

Instruktion på whiteboard.

Alla rosenknopparna levererade. Tryggt och säkert.

Guldstjärna!

Text och bild: Anna Duncanson