
Dags att förbereda för skolstart!
Det var projektgruppen för Grundskoleförvaltningens utvecklande åtagande i svenska som andraspråk som anordnade en mötesplats med syfte att diskutera skrivelsen ”i jämförelse med andra språk eleven kan” som har tagit plats på flera ställen i den reviderade kursplanen i sva som trädde i kraft i höstas. Det centrala innehållet slår fast att elever som läser enligt kursplanen i sva ska få möjlighet att använda alla sina språk i inlärningen, och jämförelser med andra språk eleven kan ska bland annat göras när det gäller
För att detta ska bli verklighet i undervisningen krävs att undervisande lärare medvetet planerar aktiviteter där flerspråkighet används som en resurs. Detta går väl i linje med begreppet transspråkande som har varit aktuellt de senaste åren och visat sig vara gynnsamt både för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i alla ämnen. Att anta ett transspråkande förhållningssätt innebär bland annat att betrakta alla språk som språk för lärande och aktivt låta flerspråkiga elever använda sina olika språk i olika sammanhang. Här på Pedagog Malmö finns många intressanta artiklar om transspråkande där du kan fördjupa dig.
På mötesplatsen diskuterade vi möjligheter och utbytte tips och idéer kring att arbeta med flera språk samtidigt i klassrummet. Några av de slutsatser som drogs var att:
Det fanns många idéer kring hur ett fortsatt arbete kan se ut, och vilka saker vi vill prova/utveckla i undervisningen, exempelvis:
Det utvecklande åtagandet i sva har till syfte att stärka kvalitet och likvärdighet i Malmös kommunala grundskolor när det gäller ämnet svenska som andraspråk. Du kan läsa mer om åtagandet här och du kan också gå med i vårt team där det finns möjlighet att fråga och diskutera sva med kollegor i staden.