IKT-julkalendern – Lucka nr 3

alt=””

Helt betagna av nutidens möjligheter att skapa innovativa lektioner känns det redan lite snurrigt i de gamla spöklärarnas huvuden.

-Vad mycket spännande det finns att tillgå. Så mycket information måste dock kräva en enorm återhämtning och reflektion! utropar den eftertänksamma historieläraren, medan han uppmanar de andra spökena att stanna upp i sitt svävande i korridoren.
-Verkligen! instämmer den ständigt hungriga hemkunskapsläraren och frågar:
-Hur hinner de ha tillräckligt långa lunchraster med näringsriktiga måltider? Hon ser plågad ut.
-Och var hittar lärarna all tid för att hinna komma på sina nydanande idéer? fortsätter hon. Så mycket undervisning kräver ju effektivitet!
Ingen har ett bra svar att ge henne, trots århundraden av ackumulerad kunskap, och de fortsätter in i klassrum nummer 3, utan att behöva öppna dörren.
En projektor står fortfarande på. Den nästan självlysande fysikläraren skiner upp och flämtar:
-Oj, vilket starkt ljus! Och vilken skinande griffeltavla!
Hon hoppar fram i ljusets hastighet för att känna på den och märker att hennes stela händer kan styra det som syns.
-Detta måste var det som kallas för interaktiva tavlor! skrattar hon glatt samtidigt som hon begrundar denna magnifika sammanställning av färdigrättade elevsvar, som syns uppradade.

Klicka på lucka nr 3 för att se vad som visas på tavlan!