Intryck från Bett-resa 2014

3D-skrivare.

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Pedagog Malmö. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer information

Bett är den största mässan i Europa om IKT och utbildning  med 1000-tals besökare från de nordiska länderna. Ofta har olika länder och arrangörer studiebesök och seminarier i samband med mässan. Olika skolleverantörer och organisationer i Sverige ordnar resor till mässan. I år fanns deltagare från Malmö från förskola till gymnasium och e-utvecklingsavdelningen.Atea ordnade den resa som många åkte med från Malmö med sammanlagt 260 deltagare från olika kommuner i Sverige. Resan var tre dagar med  mässebesök, skolbesök och seminariedag
På mässan kan man se de trender som finns internationellt kring IKT och lärande.

Det var molnigt på Bett i år. Det är en klar trend bland jättarna Google, Microsoft och Apple och även många brittiska leverantörer har skräddarsydda skolmoln med färdigsytt innehåll för den brittiska läroplanen med dess “Key-stages“ som strukturerar undervisningen.

Alla datorleverantörerna hänger på trenden med  mobila datorer och surfplattor anpassade till detta, tex finns det ett stort antal Chromebooks från olika leverantörer.

Intressant att se är fler utställare som visar programmeringsapplikationer, kit med minidatorer och robotar ofta tillämpningar av Raspberry PI  och Arduino för undervisning och lärande. “Computing” och “computer science” är ord som är på väg in i den brittiska läroplanen istället för ICT och IT.  Detta är en del av en internationell trend med inriktning på djupare lärande och kunskaper om datorer och datorteknik som ses som nödvändig för den framtida medborgaren.

Interaktiva ytor och projektorer i alla storlekar för undervisning finns det mycket av men även 3d skrivare för klassrummet börjar komma till överkomliga priser. Lärande och datorer handlar inte bara om att hantera och visualisera media utan också om innovation och och hur datorteknik kommunicerar med den fysiska världen. Ett annat exempel på detta var “Skype in the Classroom”, när man läser om ett land kan man via en website finna personer i landet och prata direkt om landet ifråga.

Bland produktutställningarna fanns mång fora med ett brett utbud av korta seminarier och workshops alltifrån “ ICT-strategy” till “How to teach programming”.
Länk; http://www.bettshow.com/Content/Best-of-Bett-2014

Dag två bestod av studiebesök på en brittisk skola, Claires Court norr om London, en privatskola som använder Google Apps som nav för lärandet och Samsung Chromebooks i klassrummen. Det kan verka exotiskt på ytan med könsuppdelning, klädkod och en formell hierarki med utmärkelser som bärs på kavajslaget beroende på hur duktig man är som elev. På skolan är det smartphoneförbud men man fick gärna ta med sig egen dator eller surfplatta.

Guiden som visade runt i girl’s primary var en vältalig 15-årig elev som var inne i en projektperiod då hon studerade drama hälften av sin skoldag och Approgrammering på den andra halvan. Under ett klassrummsbesök kunde man observera en åk 3 som arbetade med Chromebooks som de rutinerat hämtade i laddningsvagnar “-Don’t take that one, it doesn’t work!”. Arbetsuppgifterna fanns på den interaktiva tavlan och flickorna loggade vant in sig på sin Google Drive och satte igång med sin uppgift som läraren lagt ut. De som anslöt sig sist hade vissa svårigheter med det snåla trådlösa nätet. Eleverna kan endast maila internt, medan lärarna inte har sådana restriktioner.

Intressant var den avslutande diskussionen med rektorn om nästa steg i skolans utveckling. -”Vi kan inte hålla på att mata dem med stoff och mera stoff även om de inte begripit det föregående och fortsätta så genom alla år, vi måste ändra lärandet och orientera det mot 21-century skills och en annan syn på lärande.”
Länk; https://www.youtube.com/watch?v=3Jw8xfvcnmo#t=6

Tredje dagen var seminariedag med ett eklektiskt utbud av föreläsare från olika kommuner t.och institutioner som talade om hur man leder skoldatorutveckling och fortbildning, hur unga använder sociala medier och vilka konsekvenser det har för lärande att det finns en digital “folklighet” blandat med goda exempel från skola och förskola om hur man använder digitala verktyg och sociala medier för lärande i autentiska sammanhang. Många föreläsare betonade vikten av att våga ta risker och lära av misslyckanden i utvecklingsarbetet.
Länkar till skol- och förskoleexempel;
http://jamalskompisar.se/

http://medbarnetifokus.blogspot.se/search?updated-max=2013-09-10T17:56:00%2B02:00&max-results=7

Text: Staffan Hessel