Så arbetar de förebyggande mot radikalisering av elever
Israel- och Palestinakonflikten i klassrummet
Under de kommande veckorna kommer elever ha ett stort behov av att tala om och försöka förstå vad som händer i konflikten. En del elever kommer ha detta behov för att de har kopplingar till Israel och Palestina. I Malmö finns många med familjeanknytning till Palestina och bland Malmös judar finns många som har familjeband till Israel. Israel är som bekant världens enda judiska stat och är även judar och judendomens ursprungsland. Både lärare och elever med palestinsk och judisk bakgrund och identitet kommer därför att bära på djup oro, förtvivlan och ilska.
Israel- och Palestinakonflikten har en särställning i Sverige. Den upplevs som en av de världspolitiskt viktigaste konflikterna. Detta gör att konflikten fungerar som en projektionsyta för ideologiska och religiösa föreställningar vilket just nu innebär att väldigt många människor har starka åsikter.
Eftersom konflikten har den ställning den har kommer även elever utan direkt anknytning till den vilja diskutera. I den här situationen finns risk att elever uttrycker sig så att det leder till att andra elever kränks. De som framförallt är i riskzonen för att drabbas av hat är judar, palestinier och till viss del även muslimer. I Malmö riskerar särskilt judar att drabbas eftersom de är i minoritet. De saknar allierade på skolor och i klassrummet.
Pedagogisk inspiration tog förra året fram ett fortbildningsmaterial som kan ge stöd åt skolpersonal inför samtal med elever om Israel- och Palestinakonflikten. Ni finner länk till materialet nedan. Om det finns behov på skolor av handledning eller utbildning kring hantering av Israel- och Palestinakonflikten, antisemitism och islamofobi så hör av er till Björn Westerström och Rebecca Stucker på Pedagogisk Inspiration.
Här följer några korta råd till dig som står inför att tala med elever men inte kommer hinna ta del av materialet.
Innan du går in i klassrummet
Ha inte bråttom in i samtalet med eleverna. Om eleverna uttrycker en vilja och ett behov av att tala om det inträffade så låt dem veta att ni ska tala om detta men att du planerat in det lite senare. På så vis kan du först fundera över vad du ska säga och hur.
Fundera över din egen hållning till konflikten. Vilka åsikter och känslor bär du själv på. Genom att tydliggöra dessa minskar du risken för att du blir överraskad av dina egna reaktioner på det eleverna säger.
Utgångspunkten för samtalet bör vara empatisk nyfikenhet. Uppmuntra till frågor och inte till positionering och debatt.
Rummet har betydelse för samtalet. Det mest optimala för att samtalet ska bli bra är naturligtvis att placera eleverna i en ring där alla kan se varandra. Det är lättare för en elev att kränka en annan om de inte ser varandra.
Att tänka på i klassrummet
När du och eleverna söker svar på frågor ni formulerat så tänk på att det är omöjligt att formulera neutrala narrativ kring konflikten utan att göra våld på sanningen. Själva begreppen vi använder när vi beskriver konflikten är laddade. Försök därför istället att skildra konflikten ur olika perspektiv.
Tänk på att hela tiden visa respekt och medkänsla med de som faller offer för konflikten och försök få eleverna att göra detsamma.
Om en elev uttrycker något olämpligt så ta inte en diskussion framför klassen. Markera att det som sagts var olämpligt men bjud in eleven till att tala med dig efteråt så att du kan ge eleven hjälp förstå det olämpliga i det sagda.
Om någon säger något kränkande
Om någon i klassrummet säger något kränkande till exempel något som innehåller hat mot judar eller muslimer så är det viktigt att alltid först se till den som blivit drabbad. Fråga hur personen känner sig. Det är oerhört viktigt att den som blivit utsatt känner att hen inte är ensam i detta.
Vänd dig först efter detta till den som uttryckt sig kränkande. Gå inte i polemik utan avfärda det sagda som felaktigt. Ta ett samtal efter lektionen (men naturligtvis först efter att du försäkrat dig om att den som blivit utsatt är trygg).
Gå inte i affekt när du talar till eleven som uttryckt sig kränkande utan försök istället att lyssna på eleven. Varför sa eleven som hen gjorde. Hjälp eleven att resonera sig fram till hur det skulle gå att formulera sig på ett annat sätt.
Om någon har sagt något kränkande är det viktigt att du går vidare med detta till din chef så att ni tillsammans kan avgöra nästa steg.