
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang
På signal från läraren bildar de par med närmsta kamrat. Först läser den ena sin fråga för den andra som får svara, sedan omvänt. Om båda har svarat rätt på frågekorten byter de kort och går vidare för att bilda par med en annan kamrat.
“Fråga, fråga, byt” är en struktur inom Kooperativt Lärande. Den aktiverar alla elever samtidigt och stimulerar till kommunikation. I exemplet ovan var det enkla additionstal på elevernas kort. Men strukturen kan användas för att repetera och förankra många olika lärandeobjekt.
För de allra yngsta där alla inte har kommit igång med sin läsning kan frågekorten i huvudsak bestå av bilder och symboler. T.ex. bilder som barnen ska benämna eller rimma på, geometriska former eller enkla mattetal. Rätt svar finns på baksidan av kortet.
För lite äldre elever kan korten ha begrepp som ska definieras eller textfrågor som kräver ett en förklaring. Frågorna kan även beröra förståelsen av en film eller en text som eleverna har tagit del av. Strukturen är också användbar i undervisningen av moderna språk. Det kan vara glosor eller frågor som stimulerar till kommunikation på det nya språket.
Vill du som pedagog strukturera upp rörelsen i klassrummet kan du spela musik när barnen ska cirkulera. När du pausar musiken ska eleverna leta upp en kamrat. Det går också att kombinera ’Fråga, fråga byt’ med en annan struktur som heter Inre-Yttre cirkel. Självklart kan du också låta eleverna själva göra frågekort utifrån ett givet ämnesområde.
De första gångerna är det viktigt att ge noggranna instruktioner. Ta hjälp av 3-5 elever för att visa övriga klassen hur det är tänkt att gå till. Låt barnen cirkulera en stund med höjd arm innan du ger signal om att de kan börja bilda par.
Hämta grafik: Kooperativt Lärande – Fråga, fråga, byt by lottech Creative Commons BY-NC-ND . Created in Canva.com
Text & foto:
Charlotte Christoffersen
Grundskollärare Malmö stad
Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:
Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):