Apelgårdsskolan pristagare i First Lego League
Koda i advent
Denna satsning är kostnadsfri och heter Advent of Code och skaparen till denna idé och sida heter Eric Wastl.
Advent of Code är en adventskalender med små programmeringsutmaningar som släpps för en dag i taget under hela december. Det som är så spännande och unikt i detta är att de små utmaningarna vänder sig till alla oavsett vilka förkunskaper du har, vilken nivå du ligger på eller vilket program du vill använda för att lösa dem. De används på många olika sätt av människor från hela världen som tex för att be att få se ens programmeringskunskaper under en anställningsintervju, utmana varandra på skoj eller som en tävling, utmana varandra i hur många man kan lösa på kortast tid eller för att arbeta med problemlösning tillsammans!
Varje år får du ett tema där den ena utmaningen bygger på den andra och där svårighetsgraden ökar efter hand som vi närmar oss julafton. Skulle du fastna? Kom då ihåg att du inte är ensam – det är det som är det fina med internet och sidor som denna – det finns många olika sätt för dig att ta dig vidare så som att prova igen med de tips och förslag du finner i instruktionerna, läs om instruktionerna en gång till och se om du har missförstått något, prova att ändra något i din kod, fråga en vän eller kollega vad de hade gjort eller be om ledtrådar på sidan. Ett annat alternativ är att du finner en samarbetspartner på eTwinning att lösa dessa utmaningar tillsammans med! Allt går att lösa … tillsammans!
Länk till sidan för Advent of Code: https://adventofcode.com/
Går du med tillsammans med din klass – kom då ihåg att registrera din aktivitet på EU Code Week!
För att delta behöver du inte ha några större programmeringskunskaper utan med lite grunder i programmering, en god vilja och god problemlösningsförmåga så kommer du att kunna ta tid långt! Ännu längre om du samarbetar med någon annan och ni gör det tillsammans! Eric Wastl går till och med så långt att han säger att du behöver inte ha någon enhet med hög prestanda utan han säger att ”alla utmaningar kan lösas på 15 sekunder på en tio år gammal enhet med 10 år gammal mjukvara – om inte det låter som en utmaning så vet jag inte vad en utmaning är!
Är du redo att anta den?
Jag tror att dina elever är det!