Skolverkets Läslistor
Kom-i-gång med ASL, del 4 – kurs vt15
- Del 1. Teknik samt logistik och teknisk handhavande.
- Del 2. Grunden för ASL och barns tidiga skriv- och läslärande.
- Del 3. Organisation av ASL-arbetet
- Del 4. Bedömning och Lärande Rum.
Del 4. Bedömning och Lärande Rum
Seminarium med specialpedagog Ulrika Burman
Ulrika är specialpedagog på Pedagogisk Inspiration Malmö med inriktning mot IKT. Hon talade om betydelsen av att tidigt upptäcka barn som har svårigheter i sitt språk- skriv och läslärande. Tidiga insatser gör att färre elever behöver stöd in senare skolår. Av olika anledningar kan svårigheter som t.ex. dyslexi trots allt kvarstå. Då är det särskilt viktigt att den eleven får fortsatt tillgång till digitala verktyg som kan stödja eleven i skrivandet och läsande. Du kan läsa om detta i Ulrikas blogg http://specialpedaogikmalmo.blogspot.com
Observationsscheman
Dokumentation och uppföljning av elevernas utveckling är viktigt. Förutom portfolios med varje elevs texter är det bra att använda sig av något observationsschema. Caroline Liberg är kritisk till att många observationsscheman både är endimensionella och linjära. Liberg har utformat ett observationsschema som är både flerdimensionellt och icke linjärt. Dvs. det tar upp flera dimensioner av den språkliga utvecklingen: muntlighet, skrivande och läsande. Den är icke linjär, dvs. eleven förväntas inte utvecklas i en given ordning utan kan utvecklas växelvis mellan de olika dimensionerna. Utöver Libergs finns även bedömningsstöd och observationsschema Nya Språket Lyfter! för Grundskola åk 1-6 samt Gilla Läsa Skriva för Sv och SV2 och Grundsärskola.
Första veckan samt föräldrainformation
Vi tittade på Erica Lövgrens videoblogg: Att Skriva sig till Läsning – den första veckan. Vi talade också om hur man kan tänka när man informerar elevernas föräldrar och att man då även kan använda sig av olika ASL-filmer. Se här.
Lärande rum – den tredje pedagogen
Även rummet är en stödstruktur för lärandet. Solstad (1999) menar att vi lärare många gånger har accepterat en inredningsform som står i strid med vår pedagogiska grundsyn (Trageton 2014). I Leif Strandbergs bok Vygotskij i praktiken kan man läsa vad eleverna ska ha tillgång till i ett lärande rum:
- Interaktioner
- Verktyg och tecken (artefakter)
- Hopp om utveckling
- Kreativitet
Workshop – fundera, diskutera och visualisera Lärande Rum
Kursdeltagarna fick fundera, diskutera och visualisera hur ett klassrum kan möbleras och organiseras för att bli ett ”Lärande Rum”. Huvudsyftet med skapandet av klassrumsmodeller var inte själva produkten utan att stötta tankeprocesserna. Ta del av alla klassrumsmodeller här.
Text & foto:
Charlotte Christoffersen
samordnare ’ASL i Malmö stad
Pedagogisk Inspiration Malmö
Deltagare
Det är totalt 90 pedagoger från 28 olika skolor i Malmö som deltar i utbildningen. Kursdeltagarna är lärare i förskoleklass och åk 1-3 varav två är förstelärare med inriktning på ASL, lärare i grundsärskola och kommunikationsklass, specialpedagoger, fritidspedagoger. Pedagogerna deltar under 4 halvdagar i någon av de fyra omgångar som kursen ges. Under kommande läsår ges även pedagogerna möjlighet till fortsatt stöd och erfarenhetsutbyte genom att delta i sex nätverksträffar utspridda över läsåret. Arrangör är Pedagogisk Inspiration Malmö.