AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Konsten att vara en del av verksamheten
Tillsammans med skolledning och lärare stöttar bibliotekarierna Rebecca Borg och Eric Haraldsson eleverna i deras lärande. De leder pedagogiska aktiviteter i klassrummen och i bibliotekslokalen.
I veckans film får vi höra Rebecca och Eric berätta om planering, dokumentation och konsten att vara en del av verksamheten.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
För att skolbiblioteket och skolbibliotekarien skall kunna bli helt inkluderade i skolans arbete och visioner, krävs att all pedagogisk personal på en skola jobbar mot samma mål. Både Rebecca och Eric är väl förtrogna med läroplanen och kursmålen för skolans alla ämnen. Utifrån läro- och kursplaner formulerar de tillsammans med skolans lärare uppgifter och projekt. Gemensamt utformas aktiviteter och strategier så att elevens inlärning förbättras.
Det behövs tydliga mål och riktlinjer för skolbiblioteksverksamheten och de måste komma från rektor. Eric och Rebecca har regelbundna träffar med skolledningen och de sitter även med i skolans ledningsgrupp. En medveten rektor prioriterar pedagogiken och poängterar på vilket sätt skolbiblioteket och skolbibliotekarien bidrar till ökad måluppfyllelse.
”Vi talar om att vi är en del av den här verksamheten, på den här skolan.” (Rebecca)
Text: Karin Ahlstedt