Kreativiteten på en attraktiv arbetsplats

Inflytande och korta beslutsvägar skapar attraktiva arbetsplatser. Bild: Colourbox
Relativt nyligen hemkommen från SETT-mässan börjar frön gro. Hur jobbar vi egentligen med våra arbetsplatser så att de blir attraktiva? Hur kan vi se till så att medarbetare trivs och känner att de fyller en vettig funktion i det här stora maskineriet som är Sveriges tredje största stad? Hur kan man jobba med tekniken som befinner sig i ständig rörelse istället för att springa och gömma sig och hoppas att allt går över? Vad var hett på SETT?

Att få kompetent personal att vilja stanna

Om vi börjar från början och funderar lite över hur kontinuiteten i våra led kan upprätthållas så tror jag att en föreläsning där i Kista satte huvudet på spiken. Korta beslutsvägar. Pragmatiska arbetssätt. Möjlighet till inflytande. Allt detta är nycklar för att få kompetent personal att vilja stanna. Kompetent personal vill nämligen inte stanna om den inte får utvecklas och om man upplever att man befinner sig i en Indiana Jones-inspirerad kammare där väggar och tak kommer närmare och närmare finns det inte mycket energi över till att utvecklas. I en stor kommun som denna är det lätt att hamna i en situation där rutiner och arbetssätt tenderar att kväva kreativiteten. Om det tar ett år att köpa in en ny digital tjänst kommer det inte att komma några fler kreativa förslag från “golvet”.

Det finns en stor utvecklingsvilja

Vad har då detta med våra pedagogiska it-verktyg att göra? Våra verksamheter vill utvecklas, de spricker nästan i sömmarna tack vare alla goda idéer och visioner. De behöver kunna utvecklas och den digitala utvecklingen får inte hanteras styvmoderligt utan med kunskap och framåtanda. Vi kommer att hamna på efterkälken och det säger sig självt: ingen vill vara på efterkälken med alla avgaser och snösprut från skotern där framme som plöjer genom snön.

AI tar en plats i skolan

Är det inte skönare att springa och gömma sig då? Nu kommer AI in i skolans värld, bland annat i form av en chat-bot och den kan elever använda för att fuska sig fram till ett strålande betyg, sägs det. Hur ska vi motverka det?
Ämnet AI var inte helt oväntat hett på SETT. Det är något vi måste diskutera, jobba med, prova på och lära oss att hantera. Våra elever kommer att använda sig av detta oavsett hur vi agerar som personal eller inte och då tror jag att vi gör oss själva en väldig björntjänst om vi inte gör detta till ett av de verktyg som vi aktivt arbetar med.

Förtrogenhet är nyckeln

Det är lätt att bli rädd när man ser en tjänst på nätet som kan skapa uppsatser och annat i ett rasande tempo. Men jag tror att om vi jobbar med det så kommer vi att bli duktiga på att identifiera typiska AI-produktioner. Dessutom kommer vi att bli duktiga på att ställa frågor och skapa uppgifter på ett sådant sätt att AI inte har några möjligheter att ta över narrativet.
Som en liten kuriosa kan nämnas att jag häromdagen bad Chat GPT att analysera huruvida Anna Maria Lenngrens “Några ord till min k. dotter om jag hade någon” var ironisk eller inte. Efter mycket dividerande skrev Chat GPT en egen dikt i samma stil och tackade för sig.

Hänger vi inte med hamnar vi i kylan

År 2023 är ingenting enkelt förefaller det. Det är inte minst sant inom skolans värld. Om vi inte hänger med och för upp användandet av digitala verktyg i allmänhet och AI i synnerhet på agendan inom alla nivåer tror jag att vi kommer att få mycket större problem än vad vi annars hade behövt ha. Inte minst hamnar vi på den där himla efterkälken och får snö innanför kragen.