Läslotsar med fördjupad högläsning i fokus

Två av Malmös Läslotsar, Anna Broberg och Ella Kari Meyrell.
I Läslotsar i förskolan är det fördjupade högläsningen som står i fokus. Läslotsar i förskolan startades 2019 av språkutvecklarna Hanan Quadan Rababah och Malin Bejram Ellström. I dag är Läslotsarna en del av förskoleförvaltningen i Malmö stads språk- och kunskapsutvecklandearbete. För att inspirera och sprida erfarenheter kommer nu filmen om projektet.

Läslotsar i Förskolan startades 2019 av språkutvecklarna Hanan Quadan Rababah och Malin Bejram Ellström från utbildningsområde A i Malmö stad med stöd av Kulturrådet. Läslotsar i förskolan är en kompetensutvecklingsinsats för förskollärare, barnskötare och pedagoger.

Projektet bygger vidare på tidigare läsprojekt som genomförts i Malmö stad som exempelvis Läs med mig som drevs med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Syftet med Läslotsar i förskolan är att skapa hållbara strategier för att stödja barns tidiga språk- och kunskapsutveckling både kortsiktigt och långsiktigt med genom fördjupad högläsning. Det övergripande målet är att genom fördjupad högläsning bidra till vidgade arbets- och förhållningssätt kring barns tidiga läs- och språkutveckling, som blir en del av förskolornas systematiska kvalitetsarbete (SKA). I dag är insatsen en del av förskoleförvaltningens språk- och kunskapsutvecklandearbete.

Att arbeta med fördjupad högläsning

Vi såg att genom högläsningen kunde vi skapa fler språkliga förutsättningar för fler barn, berättar Hanan.

Det vi såg som var framgångsrikt, i de områdena där vi arbetar och där barnen behöver utmanas språkligt, var att lyfta in musik, sång och drama i högläsningen. Det vill säga att inte enbart läsa för utan med barnen, fortsätter Malin.

I samtalet med Hanan och Malin är det den fördjupade högläsningen som beskrivs. I sammanhanget används begreppet för att visa på processer och vad som händer vid medvetet användande av text, bild, estetiska uttrycksformer, humor, lek, digitala verktyg etcetera i syfte att främja barns tidiga språk- och kunskapsutveckling. I den fördjupade högläsningen i ingår även före-, under-, eftertanke och reflektioner tillsammans med barnen.

En pilotstudie genomförs

2022 genomfördes en pilotstudie av Läslotsar i förskolan i samarbete mellan det pedagogiska utvecklingsteamet i utbildningsområde A, förskoleförvaltningen i Malmö, och Pedagogisk inspiration (PI) Malmö genom Camilla Jonasson, vetenskaplig utvecklingsledare och forskare i pedagogik. Syftet var att få en fördjupad kunskap om hur pedagogens roll och högläsningen i förskolan har utvecklats genom projektet så här långt. Pilotstudien bygger på intervjuer med läslotsar från förskolan och öppna förskolan. Resultatet visar bland annat att läslotsarna upplever att de har utvecklats och ”vuxit” som pedagoger. De berättar att de genom projektet problematiserar och utmana sig själva i större utsträckningen beträffande vad som läses men även var, när och hur läsandet och lyssnandet sker på förskolorna. Genom Läslotsar i förskolan har boken och dess innehåll fått större utrymme än tidigare i såväl undervisning som i skapande av trygga läs- och lärmiljöer ute och inne.

Spridning av erfarenheter

För att inspirera och sprida erfarenheter samt resultatet från pilotstudien har det gjorts en film som zoomar in på Läslotsarnas arbete med fördjupad högläsning.

En utmaning för läslotsarna var att sprida den nya kunskapen som de fått genom projektet utanför den egna förskolan. De såg även en risk med att boken kunde förlora sitt egenvärde när man arbetade mer och mer med musik, digitalisering och dramatisering av berättelser. Därför har vi försökt fokusera på dessa utmaningar i filmen, säger Camilla.

Resultatet från pilotstudien kommer även att presenteras i PI:s nya rapportserie här på Pedagog Malmö och i en utvecklingsartikel i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens 2023.

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer information

Vidare läsning

Björk–Willén, P. (2022). Språkutvecklande förskola. Ifous rapportserie 2022:1.Stockholm: Ifous.
Eliasson, Sara (2017). Högläsningens skriftspråkliga samspel. Masteruppsats: Göteborgs universitet.
Damber, U. & Nilsson, J. (2015). Högläsning med förskolebarn – disciplinerande eller frigörande. Ingår i Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. (red.) Svensk forskning om läsning och läsundervisning. Malmö: Gleerups.
Hultgren, F. & Johansson, M. (2016). Läsmiljö och läsande förebilder i förskolan. Skolverket.
Kärnebro, K. (2018 & 2021). Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan. Skolverket.