
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
En stor del av skolans arbete handlar om att väcka kunskapshunger och läslust. Enligt läsforskaren Mats Myrberg väcks lusten lättast om den börjar i den egna världen. Texter som upplevs “handla om en själv” väcker lusten att läsa men det gäller också att välja böcker som utmanar elevernas förmåga. 5-10% okända ord i texten ger lagom med motstånd att utmana men läsningen måste uppfattas som meningsfull.
För att kunna följa med i nyhetssändningar och förstå normala tidningstexter, instruktioner och anvisningar som man stöter på i livet krävs ett ordförråd på minst 50 000 ord. En gymnasist i första årskursen som inte har läst och/eller lyssnat till texter har bara runt 15 000-17 000 ord i sitt ordförråd.
Läslovet sammanfaller med den internationella skolbiblioteksdagen som är instiftad för att dra uppmärksamhet till vikten av skolbibliotek i barns lärande. Forskning visar att elever utvecklas till bättre läsare genom ett bra skolbibliotek som är integrerat i undervisningen.
Klicka på rubrikerna så kommer du till Malmö delar!
Gör självrättande quiz som tränar elevernas ordförråd.
Skolbibliotekarien tipsar om skräckisar – för både de yngre och de äldre.
Jobba tillsammans med diskussioner, frågor och övningar kring korta filmer om lässtrategier.
Läs samma bok på modersmålet och i svenska i Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner.
Vägen är målet – nu är det läsning för framtiden i fokus! Ha ett härligt läslov!